5 грудня 2016, понеділок

Популізм і податки, або чому права Яресько

коментувати
Популізм є головним лихом України, яке загрожує країні навіть більше, ніж російська агресія чи корупція

Популізм є головним лихом України, яке загрожує країні навіть більше, ніж російська агресія чи корупція

Популізм може повністю знищити концепцію податкової реформи в Україні, позбавивши нас і доходів і можливості позичати на зовнішніх ринках

У США є приказка "У світі є лише дві неминучі речі - це смерть і податки". В Україні смерть, звичайно, теж присутня, але вона не здається такою неминучою, як популізм. Скрізь і всюди. І навіть в податковій реформі.

Податкова реформа Україні потрібна. Всі спроби видати косметичні зміни останніх півтора років за податкову реформу, а так ці зміни називалися щоразу з найвищих кабінетів, не увінчалися успіхом. Нікого обдурити не вийшло. При цьому, в суспільстві у відповідь на напівзаходи та уявні дії зародився радикалізм, який тепер може зіграти злий жарт з усією реформою. Тому що зробити замало - так само погано, як зробити забагато. Пересолити через любов до процесу.

Нагадаємо, зараз є дві концепції податкової реформи, одна від Мінфіну, друга - від парламентського комітету і активних громадських активістів. Зовні вони дуже схожі. Здавалося б, чим відрізняється набір цифр "20-20-20" від набору "10-10-10"? А відрізняється він насамперед популізмом, який може виражатися не тільки в прагненні забрати у багатих і роздати бідним (або просто роздати бідним, створивши з повітря), але і в тому, щоб не забирати у багатих і тих, хто прагне стати багатим. Безумовно, бізнес хоче, щоб податки були низькими. Але чому тоді "10-10-10", давайте зробимо "0-0-0", це ідеальна модель для бізнесу, про яку він мріє у всьому світі. Біда в тому, що у держави є ще якісь зобов'язання, і їх потрібно виконувати.

Концепція Мінфіну породжує дефіцит у 50 млрд грн. А концепція активістів - дефіцит у 150 млрд

Концепція Мінфіну породжує дефіцит у 50 млрд грн. Боляче. Але концепція активістів під кодовою назвою "проект Южаніна" породжує дефіцит в 150 млрд грн. І ось заповнити таку прогалину просто-таки не видається можливим. Забудьте про фрази "детінізація все спокутує" і "економіка має зрости, і все буде добре". Так система не працює. Якщо ми і побачимо детінізацію, то не відразу. Буде добре, якщо при будь-якому з варіантів податкової реформи зарплати почнуть виходити з конвертів на картки в кінці року. Люди, які 25 років живуть в Україні, не довіряють державі. А, значить, будуть чекати на підступ. І ніколи не стануть сліпо довіряти владі, яка там щось пообіцяла. І цей процес не проходив різко і відразу навіть у країнах, де кредитна історія держави стосовно своїх громадян набагато краща. Більше того, без широких антикорупційних заходів ніхто не поспішатиме. А у когось є впевненість, що в наступному році ми проведемо прокурорську і судову реформу, а також запрацює в повній мірі антикорупційне бюро?Якщо ні, ефект від детінізації завжди буде обмеженим. І вже точно не можна сподіватися, що вона повністю перекриє дефіцит. Більше того, навряд чи хтось розраховує, що детінізація може перекрити дефіцит у 50 млрд, не те що в 150 млрд гривень. Надія на бурхливе зростання економіки, яке перекриє діру, те саме що гра в російську рулетку.

Що робитиме уряд для того, щоб перекрити дефіцит? У фіскалів залишиться дуже мало методів, і всі вони до болю відомі. Перш за все, посилиться тиск податківців на бізнес. Горезвісний план, з яким і зараз приходять, стане ще жорсткішим. Ви начебто повинні платити менше, але перевірок та тиску на вас буде більше. Але це не допоможе. Доведеться друкувати гроші. І друкувати багато. Чи допоможе це економіці - питання риторичне. Інфляція і новий виток девальвації зруйнують макроекономічну стабільність, а, значить, вдарять по банківських кредитах, які знову стануть недоступні, і по рівню споживчого попиту. Нівелюючи весь позитивний ефект від зниження податків. Можна, звичайно, ще позичити. Але з таким підходом офіційні кредитори грошей більше не дадуть, а позичити на зовнішніх ринках ще ми не зможемо. Тим паче, збільшувати боргове навантаження на 30-40 млрд грн - це не так і страшно. Насправді, після девальвації йдеться про залучення $ 2-3 млрд, що цілком реально. Та й просто списання в нуль російських євробондів, яке відбудеться вже в грудні фактично (й юридично) якраз вивільнить таку суму. Збільшити борг на $ 8-10 млрд ми собі дозволити не можемо.

Є, звичайно, ще один метод - скоротити витрати. Але до цього теж ніхто не готовий. Навіть активні громадські активісти. Принаймні, рецепта ніхто не запропонував.

Значить, потрібно і провести реформу, сконцентрувавшись на основних цілях, і мінімізувати втрати дохідної частини бюджету. І сфокусуватися на головному. На тому, що заважає бізнесу. І це ніколи не були самі податки. Бізнесу ніколи не були потрібні податкові пільги. Всі ці вільні економічні зони та інше існують для схем, але не більше того. Бізнесу потрібні правила гри.

В рамках податкової реформи встановлення правил гри - це реформа самої ГФС. Причому корінна перебудова. Всі чудово розуміють, що на певному рівні посад чесних людей там просто немає. Вони фізично відсутні. І доки існують відкати за повернення ПДВ, а вони існують, чесних людей немає в принципі і в самій верхівці служби. Але в даному питанні немає протиріч, що в уряду, що у активістів. І з пунктом реформи податкової всі згодні. Питання в тому, чи буде реалізована ця реформа так, як озвучує навіть сам прем'єр-міністр. І чи побачимо ми сервісну службу замість корупційної. Але це не предмет для дискусії на даному етапі.

Друга ключова проблема - це високе податкове навантаження на оплату праці, що, власне, і заганяє зарплату в конверти. І тут проект Мінфіну пропонує досить радикальний крок. Причому потрібно розуміти, що крокувати будуть в два етапи. Вже на першому етапі сам ЄСВ буде знижений у 2 рази, з 41% (у середньому) до 20%. Це більш ніж радикально і саме по собі може викликати серцевий напад у голови пенсійного фонду. Але потім, фактично, ЄСВ буде обнулений, адже в 2018 році планується об'єднати ЄСВ, який становить 20%, і податок на доходи фізичних осіб, також становить відповідно до проекту реформи 20%, в один податок, знову рівний 20%. Це вже так радикально, що далі просто нікуди. І повністю припняє розмови про будь-який надлишковий тиск і зависоке податкове навантаження.

На цьому основні проблеми нашої податкової системи закінчуються. Якщо ми звернемо увагу на рейтинг Doing Business, то слабкі позиції України по податках там викликані саме високим рівнем ЄСВ. Ніхто і ніколи не знаходив проблем ні в ставках ПДВ, ні в податках на прибуток. Таким чином, просто безглуздо різко знижувати ПДВ на тлі шоку від пониження ЄСВ. Більше того, навіть без цього шоку незрозумілі причини, з яких потрібно позбавляти себе основного донора бюджету. Чию ставку в Україні можна співставити із середньоєвропейським рівнем. Розмови про стимулювання таким чином споживчого попиту беззмістовні, бо інфляція, що виникає в результаті емісії, вдарить по ньому набагато сильніше. Та й запропоновані скорочення і зміни структури платежів з податку на прибуток нагадують дії заради дії. Які зменшать надходження, заплутають бухгалтерів, але не принесуть нічого натомість. Проблеми треба вирішувати там, де вони є. І де вони є критичними. А не створювати проблеми і потім героїчно їх вирішувати.

Популізм є основним лихом України, загрозливим для країни навіть більше, ніж російська агресія або корупція. Цілком очевидно, що "проект Южаніна" не має шансів на життя. Тому що ніколи не буде затверджений МВФ. Але головна загроза тут в тому, що через нього може бути поставлена під загрозу податкова реформа від Мінфіну. Яка вирішує основні проблеми з податками в Україні. І є шансом, який не хотілося би впускати.

У тексті представлено думку автора, яка може відрізнятися від офіційної позиції компанії. Відповідно, представлена інформація не може трактуватися одержувачами розсилки та представниками ЗМІ як публічна і офіційна.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.