4 грудня 2016, неділя

Між ЄС та Росією починаються торги. На кону – майбутнє України

коментувати
Між ЄС та Росією починаються торги. На кону – майбутнє України
Повернення до статусу-кво буде означати, що Київ знову став пішаком у відносинах між Європою та Росією

Наближається момент перегляду санкцій Євросоюзу проти Росії. До недавнього часу передбачалося, що їх продовжать. Так звані другі «Мінські угоди», підписані німецьким канцлером Ангелою Меркель, російським президентом Володимиром Путіним, а також їх колегами з Франції та України у лютому цього року з метою припинення бойових дій на сході України, досі не виконані повною мірою. Меркель завжди наполягала на тому, що ЄС не буде розглядати питання зняття санкцій до повної реалізації домовленостей.

Однак нещодавні події - терористичні атаки в Парижі 13 листопада і безперервний потік біженців до Європи – вплинули на роль Меркель в європейській політиці. Більш того, ці критичні ситуації відсувають Україну на другий план.

І те, і інше грає на руку Путіну. Якщо хтось із лідерів ЄС вважає, що для протидії самопроголошеній Ісламській державі потрібен Путін, то їм варто подумати над тим, чи достатньо вони сильні і принципові, щоб підтримувати при цьому незалежну політику щодо України.

Іншими словами, європейські лідери повинні вирішити, чи вони готові торгувати майбутнім України заради співпраці з Росією. Подібний крок нівелює всі ті зусилля, які ЄС пройшов з початку української кризи.

Зняття санкцій з ЄС підірве Мінськ-2

З того часу Євросоюз вже не дивиться на Україну через призму Росії, а приймає її як країну, яка прагне захищати свій суверенітет, незалежність та ідентичність. Повернення до статусу-кво в таких умовах буде означати, що Україна знову стала пішаком у відносинах між Європою і Росією. Невже ЄС дійсно цього хоче?

Роль Меркель тут дуже важлива. Саме вона підштовхнула усіх 27 членів ЄС накласти санкції на Росію після анексії Криму і втручання в Східну Україну. Саме вона твердо стоїть на позиції повної реалізації умов Мінська-2.

Крім домовленості про припинення вогню, Мінські угоди передбачають виведення всіх важких озброєнь з прифронтової зони, а також повний доступ спостерігачів ОБСЄ на території бойових дій для моніторингу виконання перемир'я. По першому питанню прогрес є, але не по другому. Перемир'я нестабільне, і ОБСЄ підтверджує це.

Меркель вдалося об'єднати всіх лідерів ЄС для продовження санкцій проти Росії, незважаючи на сильну протидію з боку Угорщини, Словаччини, Чехії та Греції. Тим не менш, останнім часом її позицію критикують за політику відкритих дверей щодо біженців.

Консервативний прем'єр-міністр Угорщини Віктор Орбан звинуватив Меркель у неконтрольованому напливі біженців до Європи, і почав будівництво паркану з колючим дротом на кордоні між Угорщиною і Сербією, не погодившись прийняти будь-яких біженців. 16 листопада угорський парламент прийняв закон, що підриває вересневе рішення ЄС про введення обов'язкової системи переселення біженців з різних країн ЄС.

Ще більше турбує той факт, що Орбан та інші лідери ЄС (наприклад, новий прем'єр-міністр Польщі Беата Шидло) пов'язують терористичні атаки в Парижі з біженцями, які прибували в Європу, хоча очевидно, що головними винуватцями трагедії були або французькі, або бельгійські громадяни.

Це здається несуттєвими деталями, однак через зростання антимусульманських настроїв і побоювань щодо наростання терористичних загроз, більшість країн Центральної Європи будуть ще більш схильні до відмови від прийому біженців.

Більше того, оскільки Путін охоче вступив у військову коаліцію проти Ісламської держави – крок, від якого отримає вигоду сирійський президент Башар аль-Асад, який завдав жахливі страждання своєму народу, - подібна кооперація може змінити ставлення ЄС до Росії.

В якості нагороди за співпрацю, кілька лідерів ЄС можуть прийти до висновку, що настав час привітати повернення Росії до статусу-кво у відносинах з Європою. Один із способів зробити це – підвести межу під українським питанням і зняти санкції. Враховуючи низьку популярність Меркель в Центральній Європі і серед деяких країн Західної, вона може опинитися під сильним тиском в спробах зберегти обмежувальні заходи.

Тим не менш, у ЄС немає іншого вибору, крім як зберігати санкції. Зробити їх (а разом з ними і Україну) пішаком заради забезпечення співпраці з Росією в боротьбі проти Ісламської держави рівносильно зреченню від усіх тих зусиль, що зробили подібний вид м'якої сили дієвим.

Окрім того, це дасть Росії зелене світло для подальшого втручання в Україну, а ЄС втратить ті важелі, які він раніше мав у своєму розпорядженні. Це остаточно підірве Мінськ-2. Незалежно від того, наскільки хорошими і дієвими були ці санкцій, вони залишаються єдиним важелем тиску ЄС на Росію. Їх впровадження також стало одним з тих рідкісних випадків, коли ЄС об'єднався для прийняття якогось рішення.

Реальна політика може підірвати політику ЄС щодо України, допомагаючи при цьому Росії. Тим не менш, вона не гарантує успіху і позбавлена будь-якої стратегії як по відношенню до Росії, так і щодо глибокої кризи на Близькому Сході і навіть безпеки самого ЄС.

Переклад НВ

НВ володіє ексклюзивним правом на переклад і публікацію колонок Джуді Демпсі на Сarnegie Еurope. Републікування повної версії тексту заборонено

Оригінал

Більше точок зору тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.