27 вересня 2017, середа

Калейдоскоп емоцій або "принцип Папи Римського"

коментувати
Як у будь-якій стресовій ситуації не віддатися емоціям і розв'язати проблему максимально раціонально

Уявіть ситуацію: ви на роботі, тільки випили чашку ароматної кави. У вас чудовий настрій. І тут різко відчиняються двері, заходить колега з відділу маркетингу і починає кричати: «Я цілу годину чекаю на звіт! Клієнт вже нервує. Ти ж обіцяв». Він явно вас неправильно зрозумів, але ви не можете вставити слова.

Колеги починають кепкувати, ще більше підливаючи оливи у вогонь. Якою буде ваша реакція? а) ввійдете в ступор, не знаючи, що й сказати, чи почнете виправдовуватися, мовляв, не обіцяли, а сказали «я подумаю» б) переб'єте співрозмовника: «Перестань на мене кричати, і закрий двері» в) дасте можливість колезі випустити пару г) уважно вислухаєте, і зробите все для вирішення ситуації. І подумаєте над тим, як не допустити подібного в майбутньому.

У нас є три базові реакції на небезпеку: нападати, тікати або завмерти на місці. Наша реакція залежить від природної схильності. Якщо ваш варіант (а), це говорить про те, що в стресовій ситуації у вас виробляється адреналін, що приводить до ступору або бажання втекти. Така «страусина політика», звісно, ні до чого доброго не веде.

Якщо ж ви дієте за варіантом (б), значить, у вас в стані стресу виробляється норадреналін, що викликає реакцію «нападати». Але цей варіант «сам дурень» теж неконструктивний, оскільки викликає відповідну агресію і ескалацію конфлікту. Хоча, якщо ваш колега постійно говорить грубощі всім, то варто жорстко поставити його на місце, щоб попередити повторення таких ситуацій.

Коли я в емоційному стані і можу наговорити зайвого, роблю паузу і питаю себе: "А як би вчинив Папа Римський?"

Ситуації (в) і (г) найбільш конструктивні. Кожна людина може помилятися, і ми теж. Ми майже завжди впевнені у своїй правоті, хоча це не завжди так. Навіть якщо маємо рацію ми, то повинні зрозуміти стан людини – клієнт на нього накричав або він переживає за спільну справу, і допомогти їй.

Як не переходити на емоції і вирішити питання максимально раціонально? Причина, через яку ми дуже особистісно сприймаємо нападки в тому, що мозок сприймає їх як загрозу для життя. Це дісталося від наших предків, які всіляко захищали своє місце в суспільстві. Воно давало їм впевненість в їжі і теплі, а ті, кого суспільство відкидало, найчастіше гинули. Ми продовжуємо сприймати чиїсь нападки, як щось дуже небезпечне, хоча за цим найчастіше стоїть емоційний стан колеги. І нас стосується дуже віддалено.

Важливо впоратися з природним бажанням «вдарити» у відповідь або «втекти», і заспокоїти емоції. Для цього: 1) порахуйте до 10 або зробіть кілька глибоких вдихів 2) запитайте «Що сталося?» і вислухайте, не перебиваючи. Дайте можливість вихлюпнути емоції, а потім почніть запитувати «Чому це сталося?» і «Як це можна вирішити?». 3) якщо пристрасті занадто напружені, візьміть паузу: «Давай ми обговоримо це через годину». Або залучіть незалежного і мудрого «арбітра» – колегу або керівника.

Ще один спосіб, який я називаю "принцип Папи Римського". Коли я в емоційному стані і можу наговорити зайвого, роблю паузу і питаю себе: "А як би вчинив Папа Римський?". Уявляю Папу Римського, який посміхався б і позитивно сприймав співрозмовника, ким би він не був. Він не намагався б за будь-яку ціну переконати, викликаючи відповідну агресивну реакцію, а знайшов би здорові зерна в міркуваннях співрозмовника. Він погодився б з ним у цих питаннях, і спокійно висловив свою думку, не протиставляючи сказаному. І в мене не було ще жодного випадку, коли співрозмовник у відповідь на таку реакцію, не дослухався б у відповідь. Пам'ятайте, що справжня сила не в грубощах або умінні вдарити у відповідь.

Справжня сила в умінні впоратися з емоціями, не піддатися інстинктам і допомогти іншій людині в складній для неї ситуації. Тоді ви завоюєте авторитет і станете для колег справжнім лідером.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.