5 грудня 2016, понеділок

Нові ігри української влади

коментувати
Здійснюються все нові спроби зробити систему електронного декларування неефективною

У жовтні 2014 року парламент України прийняв закон, який вимагає від усіх державних службовців подати електронну декларацію, в якій були б зазначені всі їхні активи. Закон вимагає вказівки як активів, що безпосередньо належать посадовим особам, так і тих, що перебувають у володінні членів їх сімей, а це означає, що чиновники більше не можуть приховати незаконно отримані активи за допомогою родичів. Щоб зробити закон ефективним, до нього було внесено пункт про кримінальну відповідальність за подачу неправдивої інформації.

Не дивно, що з боку українських політиків мали місце численні спроби послабити закон. Минулого року відбулося принаймні шість спроб розмивання закону. Якраз напередодні 15 серпня, коли повинна була бути запущена система електронного декларування, Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України провалила запуск, відмовившись надати "сертифікат інформаційної безпеки" для пакету програмного забезпечення електронного декларування. Цей сертифікат необхідний для залучення державних службовців до кримінальної відповідальності, якщо вони нададуть неправдиву інформацію у своїх деклараціях.

Завдяки тиску з боку активістів і міжнародного співтовариства система електронного декларування нарешті запрацювала 1 вересня. На жаль, запуск був повним провалом. Декларації на екрані не з'явилися, багато користувачів не могли відкрити сайт, і спочатку навіть не було можливості завантажити на сайт декларацію чиновника.

Це був не просто баг програмного забезпечення. 29 серпня Олександра Дрік, голова Ради «Громадської люстрационного комітету», виявила, що Національне агентство з протидії корупції (НАПК) – новостворений орган, відповідальний за управління системою електронного декларування – таємно уклав з Держспецзв'язком договір про «виправлення» передбачуваних «вразливостей» системи, таким чином забезпечивши Держспецзв'язку законне прикриття для виправдання внесення змін у систему.

У Заходу є всі важелі, щоб змусити Київ вчинити правильно

Під час попереднього тестування – до втручання Держспецзв'язку – система працювала ідеально, витримавши 230 000 симульованих спроб злому. «Ми впевнені, що метою внесених Держспецзв'язком змін був зрив запуску, дискредитація системи, і забезпечення виправдання подальших затримок», - сказала Дрік в інтерв'ю 5 вересня.

Держспецзв'язок і НАПК переклали вину на розробника програмного забезпечення, компанії «Міранда».

Але дії Держспецзв'язку були тільки першим ударом. Активісти побоюються, що система знову під загрозою. 6 вересня депутат Тетяна Донець з партії Народний Фронт подала три поправки до нового закону. За словами старшого аналітика Transparency International Олександра Калітенко, ці поправки послаблюють систему електронного декларування відразу по ряду напрямків.

По-перше, суспільство позбавляється онлайн-доступу до декларацій, що значно обмежить здатність громадянського суспільства країни оцінювати активи чиновників і залучати їх до відповідальності. По-друге, поріг, при якому потрібно декларувати свої витрати, підвищується з 68 900 до 150 000 гривень, а поріг для декларування подарунків – з 6 980 грн до 10% річного доходу. По-третє, прибирається вимога до чиновників декларувати як рухоме, так і нерухоме майно, що знаходиться у володінні інших людей. Хоча поправки Донець не прибирають пункт про кримінальну відповідальність за подання неправдивих відомостей, Дрік та інші побоюються, що скоро в парламенті з'являться нові законопроекти, метою яких буде скасувати кримінальну відповідальність.

На додачу до поправок Донець, через парламент може бути проведений так званий закон про «нульові декларації». Цей законопроект спочатку просувала Адміністрація президента у відповідь на публікацію Панамських документів, а в парламент на розгляд його внесла голова парламентського комітету з оподаткування Ніна Южаніна.

Нульові декларації – по суті, програма амністії, яка дає корумпованим чиновникам можливість відкрито задекларувати вкрадені активи без страху перед кримінальним переслідуванням, заплативши одноразовий п'ятивідсотковий податок з цих активів. Хоча Южаніна поклала законопроект на полицю після протестів активістів, вони кажуть, що закон може в будь-який момент повернутися в парламент і бути прийнятий в найкоротші терміни без обговорення.

Нарешті, позбавити закон зубів можуть і юридичні проблеми. 18 квітня Конституційний суд України почав розгляд апеляції, поданої 48 колишніми членами Партії Регіонів, метою якої є усунення ключових пунктів закону про електронне декларування. Мається на увазі скасування кримінальної відповідальності за вказівку неправдивих даних, знищення вимоги декларувати активи батьків і дітей чиновників. Незважаючи на протести юристів і активістів, з урахуванням того, що шість із 16 суддів – колишні прихильники Януковича, існує ризик, що КСУ прийме рішення не на користь активістів.

Захід повинен наполягти на тому, аби Київ перестав грати в ігри з системою електронного декларування. Україна як і раніше залежить від фінансової та політичної підтримки Заходу, а отже, він має всі важелі, щоб змусити Київ вчинити правильно.

Переклад НВ

Новое Время володіє ексклюзивним правом на переклад і публікацію колонок Джоша Коена. Републікування повної версії тексту заборонено.

Вперше опубліковано на Atlantic Council

Більше точок зору тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.