25 червня 2017, неділя

Дайте Гройсману шанс

коментувати
Ще занадто рано, щоб оцінювати, наскільки успішно проводить реформи прем'єр. Але Заходу не варто поспішати з негативними висновками

За перші вісім тижнів на посаді український прем'єр-міністр Володимир Гройсман в основному викликав негативну реакцію з боку західних аналітиків. Беручи до уваги тісний зв'язок Гройсмана з президентом Петром Порошенком, спостерігачі побоювалися, що молодий прем'єр-міністр буде не більше, ніж підспівувачем. Його призначення описувалося різними експертами як «все по-старому», «не найкращий вибір» і сприймалося як ознака того, що новий уряд, «ймовірно, буде менш реформаторським і компетентним».

Незважаючи на те, що законні підстави для того, щоб засумніватися в доцільності призначення Гройсмана, дійсно є, цей песимізм не розділяє одна з вельми значущих груп: активісти громадянського суспільства, які найбільше зацікавлені в успіху українських реформ.

«Хоча у міжнародного співтовариства були деякі питання з приводу Гройсмана через його історію, ймовірність того, що він буде просувати реформи, досить реальна, тому в цілому ми обережно оптимістичні», - сказала Олена Галушка, менеджер з міжнародних відносин Реанімаційного пакету реформ, 6 червня.

За словами Інни Борзило, головного виконавчого директора громадської організації Центр UA, менш ніж через тиждень після призначення Гройсман ініціював зустріч з двадцятьма експертами громадянського суспільства, щоб обговорити з ними свої плани реформ.

«Він явно розуміє як політичні ризики, так і можливості, які дає йому призначення прем'єром, і що невдача буде великим кроком назад», - сказала Борзило.

Перші дії Гройсмана, схоже, підтверджують оптимістичний погляд громадянського суспільства. Ще до офіційного призначення він боровся за те, щоб призначити ряд союзників на посади в Кабміні, що є ознакою певної незалежності. Що стосується прозорості, то Борзило зазначає, що Гройсман вже створив нову робочу модель для обох міністерств та офісу прем'єр-міністра, яка прописує регулярне співробітництво з експертами та активістами.

Ставши прем'єр-міністром, він швидко перейшов до двох основних економічних реформ. 27 квітня Кабмін Гройсмана схвалив зрівняння цін на природний газ як для роздрібних споживачів, так і для підприємств. Якщо парламент схвалить рішення Кабміну, це буде означати полегшення для національного бюджету, обтяженого субсидіями для споживачів газу, стимулом для споживачів більш ефективно використовувати енергію. Реформа створить потенціал для поліпшення торговельного балансу, а також скорочення обсягів імпорту російського газу. І, мабуть, найголовніше - єдиний ринок газу покладе край корупційним схемам тіньових посередників.

Прагматичність Гройсмана – аргумент на його користь

Зовсім нещодавно кабінет Гройсмана схвалив приватизацію Одеського припортового заводу після декількох років затримки. Це буде третя за величиною приватизація в історії України; Гройсман повідомив, що уряд прагне збільшити число претендентів на завод, зменшуючи тим самим можливість закулісних угод. Це перша велика приватизація після обрання Порошенка, і якщо за нею підуть інші великі продажі, це може зіграти важливу роль у стимулюванні зростання економіки України, а також усунення корупційних зв'язків між олігархами і державними компаніями. Тим не менш, МВФ і Європейський банк реконструкції і розвитку повідомили Гройсману, що процедура продажу не відповідає міжнародним стандартам і може відлякати міжнародних інвесторів.

Деякі коментатори стверджують, що драйвером реформ в даний момент є тиск з боку міжнародного співтовариства, а не український уряд.

Прагматичність Гройсмана – ще один аргумент на його користь. Прем'єр розуміє, що в розколотій Раді уряду складно домагатися прийняття значущих законів. Гройсман сказав активістам, що замість цього сфокусується на впровадженні вже ухвалених законів за допомогою урядових постанов і більш ефективного управління.

Ця стратегія грає на сильні сторони Гройсмана як людини дії. Він був успішним мером Вінниці, де концентрувався на дрібних деталях управління: розвитку інфраструктури міста, ремонту доріг та парків, створення нового громадського транспорту, а також залучення швейцарських інвестицій (близько 170 мільйонів гривень) на модернізацію опалювальної системи. Борзило також стверджує, що і в якості спікера парламенту Гройсман був ефективним менеджером, залишаючись при цьому відкритим для консультацій з громадянським суспільством.

Активісти проявляють обережний оптимізм щодо Гройсмана, але нового прем'єр-міністра будуть в кінцевому підсумку оцінювати за результатами – і в активістів є довгий список реформ, прийняття яких вони хочуть домогтися від прем'єра.

На економічному фронті РПР хоче, щоб в список продажів великих держпідприємств, крім Одеського припортового заводу, до кінця року увійшло, принаймні, три додаткових великих приватизації. Що стосується заохочення іноземних інвестицій, то активісти хочуть, щоб уряд Гройсмана запровадив «регуляторну гільйотину», яка буде включати в себе спрощення валютного регулювання, а також спрощення процесу повернення ПДВ для іноземних інвесторів.

Експерти також підкреслюють необхідність впровадження революційного нового закону про державну службу України на рівні центрального уряду. РПР сподівається, що це призведе до формування нового Комітету старших держслужбовців, а також призначення державних секретарів міністерства і Кабмін, що допоможе краще управляти потоком документів. Що стосується кадрової політики, то експерти сподіваються, що Гройсман реалізує частину закону про державну службу, шо передбачає підвищення заробітної плати для державних службовців, щоб зменшити спокусу корупції.

Громадянське суспільство також хоче, щоб прем'єр-міністр продовжив передачу великих бюджетних повноважень на місця. Прийнятий минулого року закон збільшив бюджетну децентралізацію, що призвело до підвищення місцевих бюджетних доходів. Для початку, РПР хоче, щоб Кабмін оперативно прийняв рішення про використання одного мільярда гривень, вже виділеного парламентом на підтримку місцевої інфраструктури.

Для того, щоб виключити можливість хабарництва, регіональні проекти, що фінансуються центральним урядом, повинні присуджуватися на конкурсній основі шляхом впровадження проекту за окремими показниками ефективності. І, нарешті, щоб забезпечити подальший прогрес в області децентралізації, активісти попросили Гройсмана зробити вищого чиновника в кожному міністерстві відповідальним за реалізацію програми децентралізації.

У сфері боротьби з корупцією Гройсман може забезпечити необхідну політичну підтримку Національному антикорупційному бюро (НАБУ) і Національному агентству з питань запобігання корупції (НАПК). Transparency International Ukraine нещодавно закликала НАПК запустити нову електронну систему декларацій; згідно Transparency International Україна, уряд Гройсман може надати допомогу шляхом надання НАПК необхідної IT-інфраструктури і засобів для функціонування.

Нещодавно опублікований план дій Гройсмана на 2016 рік відображає пріоритети багатьох активістів, і в багатьох пунктах навіть виходить за рамки їх списку побажань. У документі підкреслюється, що українці повинні контролювати процес реформ, і це значною мірою стосується виконання чинного законодавства. План включає в себе докладні матриці для кожної реформи, що визначають точні кроки, які повинні бути прийняті міністерствами в конкретні терміни протягом року. Надаючи таку вичерпну інформацію, новий уряд показує, що не боїться бути притягнутим до відповідальності за свою роботу.

Ще занадто рано, щоб судити про здібності Гройсмана до проведення реформ; багато чого ще може піти не так. Звичайно, розкол парламенту буде заважати, а в деяких сферах, зокрема, у боротьбі з корупцією, успіх Гройсмана залишається малоймовірним без сильної підтримки зі сторони інших фракцій. Однак, враховуючи багатообіцяючий початок роботи нового прем'єр-міністра і початкову позитивну оцінку громадянського суспільства, Захід не повинен поспішати з висновками і дати Гройсману шанс проявити себе.

Переклад НВ

Новое Время володіє ексклюзивним правом на переклад і публікацію колонок Джоша Коена. Републікування повної версії тексту заборонено.

Вперше опубліковано на Atlantic Council

Більше точок зору тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.