9 грудня 2016, п'ятниця

Тіньова війна навколо аварії Airbus A321 над Єгиптом

коментувати
Поки триває війна в Сирії, аеропортів Близького Сходу, де є проблеми з безпекою, потрібно уникати

Оригінал тексту опубліковано на Bloomberg View. Інші колонки Bloomberg View за посиланням: http://www.bloombergview.com

Незалежно від того, чи Airbus А321, що розбився в суботу над Єгиптом, був збитий терористами, Великобританія прийняла правильне рішення, скасувавши польоти в Шарм-ель-Шейх, аеропорт, з якого вилетів злощасний літак. І решті світу потрібно наслідувати цей приклад.

У даний момент не можна точно визначити, що призвело до найжахливішої катастрофи в історії російської пасажирської авіації, в якій загинуло 224 людини. Єгипетсько-російське розслідування ще не закінчене. А з урахуванням політичних інтересів, на які впливає війна в Сирії, незрозуміло, кому вірити, коли США та Великобританія стверджують, що у них є причини підозрювати, що причиною вибуху стала бомба на борту літака.

Відомі факти та найважливіші витоки інформації викладено нижче.

18-річний Airbus A321 чимало налітав на Близькому Сході, зокрема і в Сирії, до того, як невелика російська чартерна компанія Когалимавіа, також відома під ім'ям бренду MetroJet, придбала його в 2009-му. У 2001 році після жорсткої посадки в Єгипті у фюзеляжі літака з'явилися тріщини. Airbus провів масштабний ремонт борту. Російське державне інформаційне агентство РІА Новини минулого тижня повідомило, цитуючи анонімне джерело, що екіпаж скаржився на труднощі з запуском одного з двигунів. Також журналісти цитували слова колишньої дружини пілота Сергія Трухачова про те, що він скаржився на стан літака. Однак, пілоти, мабуть, не повідомили польотному контролю про які-небудь технічні проблеми до того, як A321 раптово кинув швидкість і розбився через 23 хвилини після злету.

Відпустка в Єгипті, звичайно, дешева і назавжди залишається в пам'яті, але краще поберегтися

Незабаром після аварії слідчі визначили, що літак розвалився в повітрі. Журналісти LifeNews отримали висновок судової експертизи, в якому було зазначено, що пасажири в передній частині літака загинули від механічних травм та супутньої втрати крові, у хвостовій частині люди були обпалені вибухом. При цьому не було зрозуміло, що саме вибухнуло, і чому; причиною могла бути бомба, ракета або несправний двигун.

Це все, що відомо напевно. Решта – історія витоків і суперечливих тверджень, у яких жодній зі сторін не можна довіряти – надто вже очевидно проглядаються їхні інтереси.

Ісламська Держава взяла на себе відповідальність за катастрофу літака в день його падіння, запустивши заяву в Twitter і на своєму напівофіційному сайті. Слідом за цим, вже в середу, 4 листопада, з'явилася заява від Вілаят Синай, єгипетського терористичного угруповання, афілійованого з ІДІЛ, у якому повторно було сказано про роль ІДІЛ у катастрофі, а слідчим пропонувалося спростувати його. Але ІДІЛ зацікавлений у тому, аби переконати світ, що російські відпускники прийняли кару за путінську інтервенцію в Сирію.

В умовах геополітичного хаосу, який представляє собою сирійська війна, США та їхні союзники також зацікавлені в просуванні версії теракту. Перемоги режиму Башара Асада зруйнують надії Заходу на політичне рішення, яке не включає в себе Асада, і, попри те, що урядові війська навіть за допомогою Росії й Ірану просуваються повільно, вони почали відвойовувати втрачені раніше території. Якщо демонстрація того, що інтервенція багато коштуватиме, допоможе переконати Росію від надання підтримки Асаду, це буде добрим результатом для США.

США не називали падіння A321 терактом офіційно, але витоки від джерел у спецслужбах вказують на те, що хтось в аеропорту міг помістити бомбу на борт літака.

Влада Великобританії в просуванні версії теракту зайшли далі. Міністр закордонних справ Філіп Хеммонд заявив про серйозну ймовірність» того, що російський літак міг бути підірваний. Прем'єр-міністр Девід Кемерон сказав 5 листопада, що це було «швидше так, ніж навпаки». Рейси між Великобританією та Шарм-ель-Шейхом скасовані, немов для того, щоб підкреслити серйозність припущення.

Єгиптянам таке вислуховувати не дуже й хочеться. Президент Абдул-Фаттах ас-Сісі рішуче налаштований довести, що його країна – безпечне місце для туризму, адже туризм складає 12% від доходів країни. Міністр закордонних справ Єгипту назвав заяви Великобританії «поспішними і необґрунтованими», хоча керівник аеропорту був звільнений, а влада переглядає процедури безпеки.

У той же час, ас-Сісі, який зазначив, що на розслідування катастрофи можуть піти місяці, зараз прибув до Лондона для переговорів з Кемероном. Суперечка навколо Шарм-ель-Шейха, ймовірно, переважить всі інші теми розмови, що може стати успіхом для Кемерона: йому дорікали за готовність прийняти ас-Сісі, чиї проблеми з дотриманням прав людини в країні добре відомі. "Йде геополітичний опір діям Росії в Сирії, - заявив 4 листопада голова міжнародного комітету Ради Федерації Костянтин Косачов. - Як це не блюзнірськи звучить, у світі достатньо тих, хто волів би цю катастрофу свідомо, без належних на те підстав списати на відповідну реакцію джихадистів щодо Росії".

У Москви є і свої мотиви для того, щоб визнати факт терористичної атаки останньої. Перший – Путін намагається уникнути визнання жертв операції, як серед військових, так і серед цивільних. Прості росіяни побоюються, що вона може стати повторенням Афганістану. Другий мотив – Путін, який потребує нових союзників на Близькому Сході, налагоджує стосунки з ас-Сісі. Приєднавшись до позиції Заходу, який звинувачує єгипетську службу безпеки в тому, що трапилося, він зруйнує ці досягнення.

Попри те, що Кремль нудить від однієї думки про втрати, ті, хто сподівається, що визнання терактом того, що сталося, зупинить сирійську операцію, мабуть, помиляються. Він задавив ісламістський рух за відокремлення Чечні, незважаючи на низку терактів, зокрема і в Москві.

Якщо дійсно буде доведено, що причиною аварії була бомба ІДІЛ, це може з легкістю дати путінській пропагандистській машині можливість знайти підтримку агресивнішій участі в сирійському конфлікті. Більшість загиблих туристів походили з Санкт-Петербурга, рідного міста Путіна. Президент може дуже переконливо закликати завдати рішучого удару по ІДІЛ.

Однак, попри всю цю мішанину політичних інтересів, Великобританія відреагувала на інцидент правильно. Аеропортів Близького Сходу, щодо безпеки яких є сумніви, треба уникати, поки триває війна в Сирії – Шарм-ель-Шейх був відомий недбалістю системи безпеки. Відпустка в Єгипті, звичайно, дешева і назавжди залишається в пам'яті, але потрібно запобігти новим інцидентам. Росії треба було б теж скасувати польоти в цій зоні.

Авіаперевізникам варто замислитися над тим, чи безпечно взагалі літати над єгипетською провінцією Синай. Вважається, що у терористів немає зенітних ракет потрібної дальності, щоб збити літак, який летить на такій висоті, як Airbus MetroJet, але війни і пасажирські польоти погано поєднуються. До цього моменту світу вже слід було б засвоїти урок збитого над Східною Україною літака Малайзійських авіаліній.

Переклад НВ

Новое Время володіє ексклюзивним правом на переклад і публікацію колонок Леоніда Бершидського на Bloomberg View. Републікування повної версії тексту заборонене.

Більше думок тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.