21 вересня 2017, четвер

Хто випередить Tesla

коментувати
Німецькі компанії теж могли б створити свої Tesla, але замість цього дозволяють Маску втрачати гроші, поки він прокладає шлях

Оригінал тексту опублікований на Bloomberg View. Інші колонки Bloomberg View за посиланням: http://www.bloombergview.com

В історії про те, як Tesla поспішає випустити на ринок Model 3, є ще одна сюжетна лінія, яка демонструє, наскільки амбіції американської компанії залежать від німецьких спеціалістів та пояснює, чому автомобілебудувальники в Німеччині так впевнені, що можуть не просто зрівнятися з Tesla, але й обігнати її.

Під час нещодавньої телеконференції про заробітки компанії, виконавчий директор Ілон Маск заявив, що лінія Model 3 "майже відповідає кращим великотонажним лінійкам у світі". Реальність такого сценарію, ймовірно, залежить від Tesla Grohmann Automation – середньої автомобілебудівної виробничої лінії в маленькому німецькому місті Прюме. У минулому році Tesla купила компанію Grohmann Automation за $150 млн готівкою.

За всю історію Tesla це було третє її придбання. Компанія Маска використовувала Grohmann в якості постачальника, хоча в Німеччині у неї є і багато інших: створити люксову машину без німецьких складових нереально. Компанія ThyssenKrupp поставляє колонки рульового управління і амортизатори, самі колонки створюються Bosch, Infineon – чіпи і датчики, Peiker – працює над мобільним зв'язком, S1nn (німецька компанія, що належить Harman) створює акустичні системи. Список можна продовжувати.

Tesla опинилася в екосистемі, що підтримує німецьке лідерство в автомобілебудуванні

Але Grohmann виявилася досить важливою, щоб купити її безпосередньо, адже очевидно, що Tesla хотіла ексклюзив. У фірми були контракти з великими німецькими автовиробниками, включаючи BMW, Volkswagen і Daimler. В цьому році з'ясувалося, що Tesla планувала змусити компанію сфокусуватися на Model 3 навіть на шкоду цій співпраці. Як повідомлялося, засновнику німецької фірми, Клаусу Громанну, якого компанія в прес-релізі назвала важливим кадром, ідея не сподобалася, і він був змушений піти у відставку. "Враховуючи зміну фокуса на проекти Tesla, ми вирішили, що настав час для наступного покоління керівництва", – так пояснили в компанії зміни.

Співробітники в Прюме теж були не дуже щасливі. Ідея працювати на одного клієнта не здається безпечною. Раптово вони згадали, що їхня зарплата на 30% нижче, ніж узгоджена з членами профспілок. Погрожували страйком. Але цього вдалося уникнути завдяки тому, що Tesla підняла зарплати та запропонувала співробітникам компенсації, реалізувавши пророкування Маска, що його компанія буде коштувати більше, ніж Apple. Тепер компанія намагається розібратися з договірними зобов'язаннями Grohmann перед німецькими автовиробниками, які наполягають на їх дотриманні.

Це більше, ніж просто чергове зіткнення американської компанії з європейською бізнес-культурою, яка не сприймає жорстку конкуренцію і концентрується на тому, щоб усі зацікавлені сторони залишалися задоволені. Tesla опинилася в екосистемі, що підтримує німецьке лідерство в автомобілебудуванні. Постачальники компанії працюють і на трьох місцевих гігантів: VW, BMW, Daimler. Незважаючи на активну конкуренцію, вони примудрилися співіснувати і допомагати Німеччині підтримувати свій знаменитий – або ганебний, як вважають деякі – позитивний торговий баланс. Tesla тут немає чого порушувати, крім встановлених ділових відносин: компанії потрібні німецькі технології, щоб будувати машини, особливо у великому масштабі, що стає найбільшою проблемою маленької німецької компанії.

Враховуючи репутацію Маска-провидця, плани німецьких автовиробників наростити виробництво електромобілів можуть звучати як відчайдушні спроби наздогнати Tesla. Але на цьому тижні директор Volkswagen Герберт Дайс заявив: "Ми можемо перевершити все, що здатна створити Tesla". І це не порожні погрози. Німецькі компанії знають, де Tesla бере деталі і технології, і хто створює "машини, які будують машини". Вони працюють з тими ж постачальниками і використовують ті ж сучасні деталі і виробничі рішення. Вони теж могли б створити свої Tesla, але замість цього краще дозволити Маску втрачати гроші, поки він прокладає шлях.

А поки вони продовжать працювати над створенням виробничих потужностей, чекаючи, коли електрокари складуть більше поточного 1% ринку. Саме це Дайс має на увазі, кажучи про "стрибкоподібні прибутковості". "Весь електропарк повинен бути прибутковим з самого початку", – каже Дайс. Для публічних акціонерних компаній, чия ринкова капіталізація залежить від готовності до нормальної роботи і можливості платити дивіденди це важливий фактор.

VW, до речі, ринок оцінює приблизно в $80 млрд у порівнянні з $50 млрд Tesla. І німецька компанія не може раптово прийняти бізнес-модель Tesla, продаючи казки і разову рекламу або технічний геній замість мільйонів машин. Інвестори сприймають німецьких автомобілебудівників традиційними виробниками, а не технологічними компаніями. Але і вони, і вся ця екосистема, дуже просунуті технологічно. В перспективі декількох років, замість того, щоб спостерігати за "руйнівною" та "інноваційною" Tesla, поки інша частина індустрії нібито простоює, ми можемо побачити компанію Маска – якщо вона успішно налагодить виробництво – частиною цієї екосистеми, новим видом, який вчиться виживати з тубільцями.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.