5 грудня 2016, понеділок

Україна може стати Європою. Головне - уникнути помилок Греції

коментувати
Як повинна виглядати розумна модель децентралізації: приклад європейських країн

Початок дискусії про децентралізацію України читайте тут

Те, що економіка України, щедро наділеної добре освіченими та працьовитими людьми, родючими ґрунтами і сировиною, ось уже протягом двох десятиліть ніяк не почне стабільно зростати, викликає сумний подив.

В Євросоюзі є така "дивна" країна — Греція. Греція може похвалитися освіченим населенням, традиціями ринкової економіки та — з 1980 року — грантами та субсидіями від Європейського союзу на загальну суму близько 200 млрд євро. Жодна інша країна ЄС не отримала стільки інвестицій в новітню інфраструктуру. Греція могла б стати економічним локомотивом регіону. Замість цього країна знаходиться у скрутному становищі з 2008 року, що, крім іншого, свідчить про серйозні структурні проблеми.

Деякі європейські економіки, де дохід на душу населення нижчий, ніж у Греції, серйозніше постраждали під час фінансової кризи 2008 року, але відновилися набагато швидше, а деякі країни навіть обійшлися без зовнішньої підтримки. Литва, Латвія, Естонія пережили падіння ВВП до 15%. Словенія, вже будучи членом єврозони, набагато більше постраждала від кризи 2008-2009 років, ніж Греція. Фінляндія і Швеція теж зіткнулися з економічним спадом на початку дев'яностих років. Всі ці країни самі повернулися на шлях стабільного економічного росту і зараз є прикладами інноваційної економіки, залишаючи позаду інших членів ЄС.

У чому різниця між цими країнами і Грецією? Одне з можливих пояснень полягає у відмінності «менталітетів». За століття Османської окупації в Греції розвинулася недовіра до держави, зруйнувалася віра в суспільне благо, що створило благодатний ґрунт для корупції і взагалі призвело до виникнення неправильного функціонування держави.

Однак, коли я працював у Греції разом з Бенедиктом Геррманном, фахівцем в області поведінкової економіки, відомому своїми дослідженнями природи людського співробітництва, ми були вражені тим, що поведінка учасників в Афінах не відрізнялася від того, яке ми спостерігали в Скандинавії.

Інакше кажучи, греки в принципі готові співпрацювати один з одним і підтримувати державу. Ми задумалися, чому ж тоді вони не підтримують прогресивні зміни у своїй країні. Намагаючись зрозуміти цю ситуацію, ми помітили фіскально-адміністративну особливість, яка, можливо, пояснює різницю в досягненнях та інститутах Греції з одного боку і Фінляндії, Швеції, Словенії, Балтійських країн з іншого.

Нинішня система, коли 60% прибуткового податку та єдиний податок на малий бізнес йдуть у місцевий бюджет — відмінний початок

З податково-бюджетної та адміністративної точки зору Греція є надзвичайно централізованою країною. Тільки 0,7% всіх податкових надходжень йдуть в місцеві бюджети, тоді як у середньому в Європі — 10,6%.

У місцевої влади Греції дуже мало повноважень. Чи то територіальне планування, реєстрація нових підприємств або отримання дозволу на будівництво — все робиться через Афіни, а не вирішується на місцевому рівні. Внаслідок такої надто централізованої бюджетної та адміністративної структури місцеві органи влади практично не цікавить місцевий бізнес, оскільки всі податкові надходження направляються в Афіни і використовуються на благо муніципалітетів, більш успішно лобіюють свої інтереси в столиці. Природно, місцевим лідерам немає сенсу інвестувати свій час в розвиток місцевого бізнесу: набагато вигідніше витратити свій час на лобіювання в Афінах.

На відміну від Греції, прибалтійські країни, Словенія, Фінляндія і Швеція мають високий рівень децентралізації. Істотна частина податкових надходжень від місцевої господарської діяльності (прибутковий податок, податок на прибуток підприємств) йде в місцевий бюджет, а місцеві адміністрації мають широкі повноваження (і несуть відповідальність за надання таких послуг як дитячі садки, початкові школи, турбота про літніх людей і так далі).

Однак чому повноваження місцевої влади та перерозподіл податкових доходів на місця так важливі для забезпечення стабільного економічного зростання та інновацій на державному рівні?

Щоб зрозуміти це, потрібно зрозуміти, що ми, люди, схильні існувати в системі соціальних зв'язків, яка зазвичай включає не більше кількох десятків осіб. У межах цієї системи люди можуть легко побачити погану поведінку своїх товаришів і повернути її в потрібному напрямку. Місцеві громади — це щільно переплетені соціальні системи зв'язків.

Навіть у містах майже кожен знає кожного максимум "через два рукостискання". В результаті, інформація про погану поведінку одного члена товариства може швидко поширитися завдяки чуткам. У той же час, «покарання» за погану поведінку дуже дешево — люди знають, що зустрінуться на вулиці ще не раз, тому всі зацікавлені в підтримці хорошої репутації. Часто достатньо усно розкритикувати людину, і її поведінка виправиться. Така особливість соціальної взаємодії в місцевих громадах визначає їх функціонування, фундаментально відрізняється від соціальної взаємодії на регіональному або державному рівні.

Загалом, місцева соціальна система — це особливий організм. Якщо організаційні (управлінські) структури створюються безпосередньо на місцевому рівні, місцеві влади природним чином викорінюють корупцію, прагнуть поліпшити місцевий бізнес-клімат, в той же час відповідально і оперативно надаючи послуги, необхідні місцевому електорату. Як тільки це починає відбуватися у всіх районах і містах, вже не має значення, яка політична партія керує на державному рівні. Державна соціальна система буде працювати, оскільки всі місцеві «клітини великого організму держави будуть працювати на економічне процвітання.

Залишається останнє питання — якою має бути правильна інституційна модель? Беручи до уваги останні дослідження про природу людського співробітництва та конкурентної поведінки, ми побачили, що у самих успішних інноваційних економік Європи (Швейцарія, Фінляндія, Швеція, Данія і Німеччина зі «старих» країн-учасників ЄС; Словенія і Балтійські країни з «нових» країн-учасників ЄС) є такі спільні інституційні особливості:

1. Місцеві громади користуються широкою адміністративної та бюджетної автономією

2. У той же час місцеві громади і міста отримують частину податкових доходів, що надходять від господарської діяльності в межах громади чи міста, наприклад, частина прибуткового податку, податку на прибуток або податку на місцевий бізнес.

3. Існує фіксована формула з об'єктивними критеріями для розміщення грантів та вирівнювання доходів між центральною, регіональною і місцевою владою.

Якщо ці передумови дотримуються, система стимулів, що виникає в результаті, веде економіку країни до інновацій, стабільності і створює довіру до держави і уряду. Тут працюють дуже прості поведінкові механізми:

1. Як тільки місцеві бюджети отримують частину прибуткового податку і податку на прибуток підприємств, місцевої влади буквально стає вигідно підтримувати місцевий бізнес за допомогою ефективного (вільного від корупції) місцевого самоврядування та залучати нові компанії з креативними ідеями: чим більше підприємств буде створено, тим більше податкових доходів буде отримано. Таким чином, навіть дуже маленькі підприємства стають важливими в сенсі податкових надходжень та місцевого бюджету. Малі і середні підприємства (МСП) — основа інноваційних економік — отримують підтримку місцевої адміністрації і захист від хабарництва. Тому доходи від місцевої господарської діяльності настільки важливі для мотивації місцевої влади до розумних, прозорих та ефективних дій.

2. У той же час, муніципальні лідери перетворюються на "систему спостереження" і "адвокатів" бізнес-спільноти на державному рівні. Тихо, на задньому плані великої національної політичної сцени, політичні лідери місцевого рівня з різних партій об'єднуються, щоб лобіювати через партійні зв'язки створення бізнес-орієнтованих правил і законодавства на державному рівні. Таким чином, вони можуть зупинити тенденцію до зарегулювання економіки і прийняттю економічно шкідливого законодавства. У таких країнах, як Греція, цієї противаги схильним до регулювання парламентам не було і немає.

3. Фіксована формула з об'єктивними критеріями для надання грантів (субсидій) і вирівнювання платежів між центральною, регіональною та місцевою владою гарантує, що місцеві лідери не будуть витрачати час в обласному центрі або столиці заради лобіювання субсидій, так як це не матиме сенсу. Замість цього вони будуть використовувати свій час для вирішення проблем виборців на місцях.

4. Місцеві підприємці та самозайняті особи, в свою чергу, буду знати, що вони можуть розраховувати на підтримку з боку місцевої влади тільки якщо вони чесно платять прибутковий податок і податок на прибуток, тим самим наповнюючи місцевий бюджет.

5. Взаємозалежність між місцевою адміністрацією та бізнесом призводить до розвитку здорового співдружності підприємців, працівників і самозайнятих осіб

Склавши докупи ці шматочки поведінкового пазла, можна побачити, як досить прості організаційні зміни інституційної моделі можуть привести до підвищення якості інституцій знизу вгору, що є необхідною умовою для розвитку інноваційної економіки.

З наведених вище аргументів слідують такі рекомендації для України:

1. Утримувати темп і швидкість проведення реформ у напрямку до більшої бюджетної та адміністративної автономії місцевої влади. У теж час, ресурси і обов'язки повинні бути врівноважені.

2. Перерозподілити податки таким чином, щоб більше коштів від економічної діяльності надходило в місцеві бюджети. Нинішня система, коли 60% прибуткового податку та єдиний податок на малий бізнес йдуть у місцевий бюджет — це чудовий початок. Але не тільки податки, сплачені малими підприємствами, повинні йти в місцевий бюджет. Середні і великі підприємства також повинні направляти в місцеві бюджети частину своїх податків. Безпосередньо збір податків повинен залишатися прерогативою центральної податкової адміністрації.

3. У той же час, адміністративні повноваження і бюджетів на регіональному рівні повинні бути зведені до абсолютного мінімуму і мати чітке обґрунтування (наприклад, надання на регіональному рівні суспільних благ). Здорова динаміка, описана вище, швидше за все, найбільш ефективно розвинеться на місцевому рівні.

4. Щоб уникнути необдуманих витрат, потрібно ввести в дію фіскальні правила та чіткі процедури банкрутства (наприклад, як правила банкрутства Chapter 9 в Сполучених Штатах) для громад та міст.

5. Провести зрозумілу інформаційну кампанію на телебаченні та радіо про прийнятих реформи. Працівники та підприємці повинні знати, що частина їх прибуткового податку та єдиного податку піде в місцеві бюджети. Тільки тоді, коли вони будуть знати про це, вони почнуть запитувати в  місцевої влади про те, на що витрачені їхні податкові платежі, що є найважливішим елементом "висхідної спіралі" поліпшення якості інституцій і громадських послуг.

Перешкодою до початку функціонування цього механізму може стати те, що значна частина доходів зараз прихована від держави, внаслідок чого багато людей не наважуються вимагати якісних послуг у місцевої адміністрації в обмін на податки, яких вони не платять. Але потрібно лише кілька місцевих політиків, які переконають людей чесно платити прибутковий податок у обмін на свою чесну роботу по поліпшенню життєвого простору міста. Успіху кількох мерів у цій  ініціативі буде достатньо. Завдяки їх позитивному прикладу зміни на краще стануть незворотними: конкуренція між місцевими органами влади для залучення бізнесу "підтягне" навіть ті адміністрації, які не налаштовані на реформи, в напрямку ефективного і некорумпованого надання послуг: чим більш ефективним і прозорим буде місцеве самоврядування, тим швидше в регіоні з'являться нові підприємства.

VoxUkraine спеціально для "Нового часу"

Продовження дискусії буде опубліковано в розділі «Думки». Слідкуйте за оновленнями

ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Марк Бернард   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     
Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її курсором та натисніть Ctrl+Enter

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.