24 лютого 2017, п'ятниця

П'ять головних причин авіакатастроф

коментувати
Помилка пілота, тероризм або погані погодні умови. Що найчастіше стає причиною падіння літаків?

Новини про чергову жахливу авіакатастрофу піднімають хвилю питань про безпеку польотів і загрозу тероризму. Але поки немає конкретних фактів, не варто спекулювати на тему того, що спровокувало катастрофу. Все, що ми знаємо - кілька головних причин, через які найчастіше стаються трагедії.

1. Помилка пілота

З того часу як літаки стали більш надійними, частка аварій, викликаних помилками пілотів, збільшилася. На даний момент вона становить близько 50%. Літаки - складні механізми, що вимагають дотримання безлічі норм. Оскільки пілоти активно взаємодіють з повітряними судами на всіх етапах польоту, існує маса можливостей, щоб щось пішло не так - від невдалого програмування бортового комп'ютера до неправильного розрахунку необхідної кількості палива.

Такі помилки жахливі, але важливо пам'ятати, що пілот також залишається і останньою надією, коли щось йде не так. У січні 2009 року Airbus A320 зіштовхнувся зі зграєю гусей над Нью-Йорком. Двигуни літака відмовили, капітан Чеслі Салленбергер зважив кілька варіантів і швидко відреагував на ситуацію. Виходячи зі свого чималого досвіду і знань (зокрема, щодо керованості даного літака), Салленбергер вирішив розвернути літак і посадити його на річку Гудзон. 150 пасажирів врятували не комп'ютер і не будь-які інші автоматичні системи. Їх врятували два пілоти - вони були тими елементами, які техно-ентузіасти мріють замінити комп'ютерами та диспетчерами.

Частка аварій, викликаних помилками пілотів, становить близько 50%


2. Відмова техніки

Незважаючи на поліпшений дизайн і якісне виробництво, відмова техніки на сьогоднішній день є причиною 20% катастроф. Двигуни стали надійнішими, ніж півстоліття тому, однак і сьогодні час від часу відбуваються жахливі поломки.

У 1989 році відділення лопаті компресора в першому (лівому) двигуні авіалайнера Boeing 737-400 авіакомпанії British Midland Airways призвело до його відмови. Вимірювальні прилади літака важко зчитувати. Пілоти неправильно визначили, який двигун перестав працювати. Заплутавшись, вони відключили другий (правий) двигун. При непрацюючих двигунах літаку не вистачило злітно-посадкової смуги аеропорту Східний Мідландс, щоб зробити успішну посадку. У катастрофі загинуло 47 осіб, багато хто був поранений, в тому числі капітан і старший помічник.

У 2010 році в небі над індонезійським островом Батам у авіалайнера Airbus A380-842 авіакомпанії Qantas вибухнув двигун. Завдяки майстерності пілотів літак благополучно приземлився.

Часом з новими технологіями виникають і нові типи несправностей. Наприклад, в 1950-і роки з'явилися літаки з турбореактивними двигунами, а з ними і абсолютно новий ризик - "втома" матеріалу конструкції, викликана надлишковим тиском наддуву. Кілька гучних катастроф з цієї причини призвели до того, що літак Havilland Comet вивели з використання для зміни конструкції.

3. Погода

Близько 20% аварій відбуваються через погані погодні умови. Незважаючи на безліч електронних пристроїв, таких як гіроскопічні компаси, супутникова навігація і дані про погоду, що оновлюються, повітряні судна як і раніше страждають від шторму, снігу, туману. У грудні 2005 року Boeing 737-7H4 авіакомпанії Southwest Airlines, що летів з Балтімора в Чикаго, спробував приземлитися під час хуртовини. Лайнер викотився за межі злітно-посадочної смуги і врізався в автомобілі, що стояли поблизу, убивши при цьому малюка.

Один з найвідоміших інцидентів, пов'язаних з поганими погодними умовами, стався в лютому 1958 року. Двомоторний пасажирський літак компанії British European Airways розбився при спробі зльоту з мюнхенського аеропорту. 23 людини загинули, багато хто з яких були гравцями футбольного клубу «Манчестер Юнайтед». Розслідування встановило, що через снігову кашу на злітно-посадковій смузі літак сповільнився до такої міри, що не зміг досягти необхідної для зльоту швидкості. До речі, блискавки, яких бояться деякі пасажири, не несуть такої вже великої загрози.

4. Саботаж

Саботаж є причиною приблизно 10% падінь літаків. Як і у випадку з ударами блискавок, ризик саботажу набагато нижчий, ніж думають люди. Проте, відомо чимало шокуючих нападів диверсантів. У вересні 1970 року захоплення трьох пасажирських літаків в Йорданії став переломним моментом в історії авіації, привівши до перегляду політики безпеки. Три літаки, захоплені прихильниками Народного фронту звільнення Палестини, було підірвано буквально на очах світової преси.

Незважаючи на посилення заходів безпеки, злочинцям як і раніше вдається обходити перешкоди - прикладом цього є так званий «взуттєвий терорист» Річард Рейд, який в 2001 році проніс на борт літака бомбу, заховану в черевику. На щастя, спроба Рейда підірвати літак посеред польоту виявилася невдалою.

5. Інші людські помилки

Решта втрат є причиною інших людських чинників: помилки авіадиспетчерів, диспетчерів, навантажувачів, автогазозаправників або інженерів з технічного обслуговування. Деякі з технічних співробітників, яким доводиться витримувати довгі зміни, можуть зробити потенційно катастрофічні помилки.

У 1990 році пробите лобое скло літака British Airways мало не коштувало життя його капітану. Згідно з даними розслідування інциденту, майже всі з 90 кріпильних болтів скла були меншими за необхідноий діаметр. Замість того, щоб зрозуміти, що різниця між болтами і отворами була викликана тим, що він взяв неправильні болти, технічний працівник, який прилаштовував скло, вирішив, що проблема в надто великих отворах. Він погано спав і зайнявся заміною скла в період, коли його біологічний годинник вимагав сну - а в цей час логічне мислення часто відмовляє.

Переклад НВ

Вперше опубліковано на The Conversation. Републіікування повної версії тексту заборонене

Більше думок тут

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.
ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Саймон Ешлі Беннет   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     
Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її курсором та натисніть Ctrl+Enter

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.