26 липня 2017, середа

Фінансова концентрація під гаслами децентралізації

Чим загрожує розвитку України новий етап бюджетної децентралізації
Фінансова децентралізація в тому вигляді, в якому вона існує, набуває вкрай потворних форм. Її складно назвати життєздатною. Значною мірою скарбниця міського бюджету формується прибутком від податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). Він стягується з різних видів фінансових надходжень (зарплата, стипендія, заохочувальні та компенсаційні виплати,
коментувати
Чим загрожує розвитку України новий етап бюджетної децентралізації

Фінансова децентралізація в тому вигляді, в якому вона існує, набуває вкрай потворних форм. Її складно назвати життєздатною.

Значною мірою скарбниця міського бюджету формується прибутком від податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). Він стягується з різних видів фінансових надходжень (зарплата, стипендія, заохочувальні та компенсаційні виплати, відрахування по трудовим відносинам та цивільно-правовим договорам, господарська і професійна діяльність, інвестиційний дохід та інше), з депозиту, дивідендів, продажу нерухомого або рухомого майна і так далі.

У середньому ПДФО становить не менше 40-50% бюджету місцевого самоврядування (часом ці відсотки значно вище), якась частка цих коштів відраховується в державний бюджет. У різних країнах подібна практика має місце, хоча відсоток таких відрахувань може істотно різнитися. Але в українських реаліях механіка формування бюджету доведена до абсурду.

До недавнього часу вирівнювання бюджетів місцевого самоврядування проводилося за рахунок перерозподілу між регіонами. Простіше кажучи, якщо в місті або селі утворювалося більше ресурсів, ніж потрібно, цю частину забирали в державну казну. Якщо ж ресурсів виявлялося менше, держскарбниця компенсувала нестачу, відновлюючи баланс. Але такий стан справ аж ніяк не стимулював розвиток регіонів, оскільки урівнював активні та інертні міста і села. До того ж, тут складно говорити про "справедливий баланс", так як часто великі дотації отримували не затребувані в них регіони, а ті, у яких сильніше лоббі в уряді. Загалом, потрібні серйозні зміни, що й стало одним з важливих чинників, спонукаючих до децентралізації влади, а також реформування системи місцевого самоврядування та податкової системи.

Головна ознака незалежності місцевих бюджетів — самостійне розпорядження ресурсами

В результаті у Бюджетний кодекс України були внесені зміни, згідно з якими з 1 січня 2015 року розпочато нібито новий етап бюджетної децентралізації. Зазначеними змінами врегульовано, зокрема, бюджетні правовідносини, пов'язані з впровадженням нової моделі фінансового забезпечення місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин, розпочато фінансова децентралізація.

Головна ознака фінансової незалежності місцевих бюджетів — це самостійне розпорядження фінансовими ресурсами, достатніми для реалізації функцій і завдань, покладених на органи місцевого самоврядування. Але, на сьогоднішній день місцеві органи влади не володіють достатніми фінансовими ресурсами для організації управління економічною і соціальною сферою своїх територій: за даними аналітиків Асоціації міст України, останні чотири роки держава на 20% недодає коштів місцевим органам влади на передані їм повноваження. Раніше ПДФО розподілявся наступним чином: бюджети міст обласного значення отримували 75%, обласні бюджети -25%, держбюджет — 0%.

Тепер, згідно з новим законодавством, податок з доходів фізичних осіб розподіляється наступним чином: бюджети міст обласного значення отримують 60%, обласні бюджети — 15%, державний бюджет — 25%. Таким чином, від податку з доходів фізичних осіб замість 100% місцевим бюджетам залишається лише 75%. Але особливо від цих «новацій» страждає столиця України.

Планується, що до 2015 року обсяг надходжень ПДФО в цілому по Україні становитиме 42,3 млрд грн. Загальний обсяг надходжень ПДФО за перше півріччя вже склав 23 млрд 555,1 млн, або 54,3% від рівня виконання річного показника, затвердженого місцевими радами. При цьому Київ формує 30% бюджету всієї України. Структура відрахувань зі столичної скарбниці в центральний бюджет становить 60% від загального обсягу стягнутого податку ПДФО. Питома вага податку в доходах загального фонду столичного бюджету становить 52,8%, або 6,586 млрд грн. Вдумайтеся, 60% від цієї суми, а це 3,9516 млрд гривень, просто вилучається з київського бюджету в державний. Сума, що залишилася — це копійки, тим більше, у форматі такого мегаполісу. Цих коштів буде недостатньо не те, що для інноваційного розвитку інфраструктурних об'єктів міста, але і просто для його елементарного змісту.

Ставка відрахувань ПДФО у розмірі 60% зумовлена принципом «бюджетної справедливості», який передбачає вилучення грошей з одних бюджетів та їх перерозподіл у бюджети з більш слабкою фінансовою базою. Але яким чином розвиватиметься столиця, якщо її позбавити доходів?

Києву, де сконцентрована велика кількість об'єктів загальнодержавного значення, які потребують значної фінансової підтримки, в тому числі на реконструкцію, відновлення, утримання, ці кошти вкрай необхідні.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.