3 грудня 2016, субота

Фінансова концентрація під гаслами децентралізації

коментувати
Чим загрожує розвитку України новий етап бюджетної децентралізації

Фінансова децентралізація в тому вигляді, в якому вона існує, набуває вкрай потворних форм. Її складно назвати життєздатною.

Значною мірою скарбниця міського бюджету формується прибутком від податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). Він стягується з різних видів фінансових надходжень (зарплата, стипендія, заохочувальні та компенсаційні виплати, відрахування по трудовим відносинам та цивільно-правовим договорам, господарська і професійна діяльність, інвестиційний дохід та інше), з депозиту, дивідендів, продажу нерухомого або рухомого майна і так далі.

У середньому ПДФО становить не менше 40-50% бюджету місцевого самоврядування (часом ці відсотки значно вище), якась частка цих коштів відраховується в державний бюджет. У різних країнах подібна практика має місце, хоча відсоток таких відрахувань може істотно різнитися. Але в українських реаліях механіка формування бюджету доведена до абсурду.

До недавнього часу вирівнювання бюджетів місцевого самоврядування проводилося за рахунок перерозподілу між регіонами. Простіше кажучи, якщо в місті або селі утворювалося більше ресурсів, ніж потрібно, цю частину забирали в державну казну. Якщо ж ресурсів виявлялося менше, держскарбниця компенсувала нестачу, відновлюючи баланс. Але такий стан справ аж ніяк не стимулював розвиток регіонів, оскільки урівнював активні та інертні міста і села. До того ж, тут складно говорити про "справедливий баланс", так як часто великі дотації отримували не затребувані в них регіони, а ті, у яких сильніше лоббі в уряді. Загалом, потрібні серйозні зміни, що й стало одним з важливих чинників, спонукаючих до децентралізації влади, а також реформування системи місцевого самоврядування та податкової системи.

Головна ознака незалежності місцевих бюджетів — самостійне розпорядження ресурсами

В результаті у Бюджетний кодекс України були внесені зміни, згідно з якими з 1 січня 2015 року розпочато нібито новий етап бюджетної децентралізації. Зазначеними змінами врегульовано, зокрема, бюджетні правовідносини, пов'язані з впровадженням нової моделі фінансового забезпечення місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин, розпочато фінансова децентралізація.

Головна ознака фінансової незалежності місцевих бюджетів — це самостійне розпорядження фінансовими ресурсами, достатніми для реалізації функцій і завдань, покладених на органи місцевого самоврядування. Але, на сьогоднішній день місцеві органи влади не володіють достатніми фінансовими ресурсами для організації управління економічною і соціальною сферою своїх територій: за даними аналітиків Асоціації міст України, останні чотири роки держава на 20% недодає коштів місцевим органам влади на передані їм повноваження. Раніше ПДФО розподілявся наступним чином: бюджети міст обласного значення отримували 75%, обласні бюджети -25%, держбюджет — 0%.

Тепер, згідно з новим законодавством, податок з доходів фізичних осіб розподіляється наступним чином: бюджети міст обласного значення отримують 60%, обласні бюджети — 15%, державний бюджет — 25%. Таким чином, від податку з доходів фізичних осіб замість 100% місцевим бюджетам залишається лише 75%. Але особливо від цих «новацій» страждає столиця України.

Планується, що до 2015 року обсяг надходжень ПДФО в цілому по Україні становитиме 42,3 млрд грн. Загальний обсяг надходжень ПДФО за перше півріччя вже склав 23 млрд 555,1 млн, або 54,3% від рівня виконання річного показника, затвердженого місцевими радами. При цьому Київ формує 30% бюджету всієї України. Структура відрахувань зі столичної скарбниці в центральний бюджет становить 60% від загального обсягу стягнутого податку ПДФО. Питома вага податку в доходах загального фонду столичного бюджету становить 52,8%, або 6,586 млрд грн. Вдумайтеся, 60% від цієї суми, а це 3,9516 млрд гривень, просто вилучається з київського бюджету в державний. Сума, що залишилася — це копійки, тим більше, у форматі такого мегаполісу. Цих коштів буде недостатньо не те, що для інноваційного розвитку інфраструктурних об'єктів міста, але і просто для його елементарного змісту.

Ставка відрахувань ПДФО у розмірі 60% зумовлена принципом «бюджетної справедливості», який передбачає вилучення грошей з одних бюджетів та їх перерозподіл у бюджети з більш слабкою фінансовою базою. Але яким чином розвиватиметься столиця, якщо її позбавити доходів?

Києву, де сконцентрована велика кількість об'єктів загальнодержавного значення, які потребують значної фінансової підтримки, в тому числі на реконструкцію, відновлення, утримання, ці кошти вкрай необхідні.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.