30 квiтня 2017, неділя

Українські школи. Нова логіка відносин

коментувати
В Україні 500 тисяч вчителів, 17 тисяч шкіл та директорів. Чи може міністерство охопити їх «згори»?

Працюючи два роки із вчителями,  ми пересвідчились, що потрібно переходити до так званого колективного впливу, адже через співпрацю ми можемо зробити більше, залишаючись із нашими вузькими фокусами.

Освітяни сьогодні можуть  досить довго працювати точково, кожен у своєму вузькому напрямку. Натомість, можемо переосмислити формати співпраці освітніх стейкхолдерів та спробувати подивитися на все трохи згори. 

В Україні 500 тисяч вчителів, 17 тисяч шкіл та директорів. Міністерство освіти та науки називає професійний розвиток вчительства своїм основним викликом. Цифри лякають, а будь-які рішення, які б не приймалися згори, будуть відставати від бажаних і від світового контексту. Адже в той час, коли Фінляндія задумується над доцільністю поділу на предмети, ми ще визначаємо ядро знань тих же предметів. Тобто будь-які рішення не мають потенціалу бути вчасними, хоч вони і важливі, як загальна рамка.

Але зараз мова більше про спільну роботу в конкретних місцях по всій країні. Важливо усвідомити велику потугу міст, сіл та локальності у цьому процесі. Якщо нанести на мапу країни освітні організації, школи, міську владу чи районні ради, ми отримаємо середовища , які зараз можуть діяти разом. У розрізі міста це б виглядало як цільові програми із розвитку шкіл, де навчання вчителів відбувається на базі своїх же шкіл із вирішенням їх проблем та кейсів, проте є мережевий ефект через співпрацю із колегами з найближчих шкіл. На рівні села  це залучення громади до роботи школи через формування школи як простору для співпраці, обговорення проблем, запуску проектів із учнями на вирішення визначених  цих означених проблем. Тут можливе залучення і бізнесу – місцевого, національного – для пришвидшення процесу. Це якісно інша логіка усіх учасників процесу, які зацікавлені в хорошій освіті і в довгостроковому розвитку.

В той час, коли Фінляндія задумується над доцільністю поділу на предмети, ми ще визначаємо ядро знань тих же предметів

Чи може МОН «згори» охопити 500 тисяч вчителів? Директивно через курси підвищення кваліфікації – так. Проте яка ефективність і часова тривалість такого процесу? Є сумніви. Натомість МОН могло б проявити велику інноваційність, якби створювало такі осередки змін, а не лише пропонувало готові рішення. Знову ж таки, цю роль можуть перебрати на себе локальні гравці. В цьому власне сила і децентралізації, і співпраці, і інноваційності.

Звичайно, це вимагає зусиль, організації, пошуку спільного бачення. Важливо, щоб хтось взяв на себе роль драйвера процесу. Все можна почати із простого рішення і брейнсторму. Проте це ті зміни «згори» та «знизу», які зустрічаються і починають узгоджено діяти.  В цьому для нас зараз унікальна можливість.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.