20 лютого 2017, понеділок

Хто спровокував кризу в Україні

коментувати
Криза в Раді — результат спроб Блоку Петра Порошенка отримати більший контроль над урядом

Криза в Раді — результат спроб Блоку Петра Порошенка отримати більший контроль над урядом

Гідний уряд і ефективний генпрокурор — умови, які Україні, здавалося б, виконати найпростіше. Але чому президент і парламент вже два місяці не в змозі це зробити?

Причини нинішньої політичної кризи в Україні зрозуміти нескладно. До неї привели спроби Блоку Петра Порошенка отримати більший контроль над урядом. Криза почалася ще 3 лютого, коли міністр економіки Айварас Абромавичус пішов у відставку на знак протесту проти тиску на нього з боку Ігоря Кононенка, сірого кардинала БПП, і посилилася після провалу голосування за висловлення недовіри уряду Арсенія Яценюка.

Раніше міністри-реформатори Андрій Пивоварський і Олексій Павленко тихо звільнилися, ймовірно, ставши жертвами такого само тиску з боку Кононенко. В результаті в українському уряді залишився лише один сильний реформатор: міністр фінансів Наталія Яресько.

Є дві потенційні причини такого наступу з боку президентського блоку. По-перше, в 2015 році економічна політика уряду виявилася несподівано ефективною. Дефіцит бюджету зменшився з 10,5% від ВВП в 2014 році до 2,3% ВВП в 2015‑му, переважно за рахунок різкого зменшення енергетичних субсидій, які протягом довгого часу отримували кілька великих газових трейдерів. Також вдалося позбутися дефіциту за поточними рахунками, що становив у 2013 році 9% ВВП, і скоротити інфляцію. Українська економіка стабілізувалася і навіть була готова до зростання. Першим позитивним сигналом стало те, що в лютому обсяг промислового виробництва зріс на 7,6% порівняно з лютим 2015‑го. В результаті цих успіхів деяким зацікавленим особам здалося, що реформи не настільки вже й критично необхідні країні.

Міжнародні кредитори — не дурні

Друга причина: слабка підтримка з боку українців (згідно з останніми соцопитуваннями) Народного фронту Арсенія Яценюка. Лідери БПП відчули, що можуть посилити контроль над урядом.

Тож політична криза не мала нічого спільного ні з опозицією, ні з урядом, ні з Росією, Заходом або олігархами. Коріння кризи лежало в центрі української влади.

Міжнародні кредитори — не дурні. Вони поставили очевидне питання: чому звільняють найефективніших міністрів? Поки вони так і не отримали задовільної відповіді.

Міжнародний валютний фонд — ключова організація для економічної політики України. МВФ настільки важливий і ефективний, оскільки висуває вузький список вимог, а натомість оперативно надає великі кредити. Авторитет МВФ підкріплюється США і ЄС, бо обидва погоджуються надавати кредити тільки в разі, якщо фонд задоволений тим, як Україна виконує умови. Таким чином, Київ отримає гроші, тільки якщо МВФ дасть добро. США готові надати кредит на суму $1 млрд, а ЄС — на €650 млн, тоді як наступний транш МВФ має досягти $1,7 млрд — в цілому виходить $3,4 млрд.

Якщо ці кредити Україна отримає найближчим часом, її золотовалютні резерви збільшаться до $17 млрд, що є порогом для вимог МВФ щодо лібералізації нинішніх досить жорстких валютних обмежень, що своєю чергою підштовхне економічну політику України до зростання.

МВФ має дві ключові вимоги. Перша — бюджет, близький до збалансованого, щоб його можна було профінансувати без додаткової емісії. Друга — обмінний курс не повинен призвести до великого дефіциту на поточних рахунках; цю вимогу голова Нацбанку Валерія Гонтарева повністю задовольнила.

Але фонд озвучував ще дві умови. Він хоче переконатися, що український Кабмін більше зацікавлений у збагаченні народу, ніж у своєму власному. Тому обов'язкова наявність уряду, готового дотримуватися програми, узгодженої з МВФ.

Друга умова пов'язана з попередньою і полягає в тому, що Україна повинна зробити серйозні зусилля зі скорочення корупції, зокрема в Генеральній прокуратурі. Вимоги з боку міжнародних партнерів лише посиляться після оприлюднення так званих панамських документів.

Формування гідного уряду та призначення ефективного генерального прокурора — умови, які Україні, здавалося б, виконати найпростіше. Залишається питання: чому президент і парламент вже два місяці не в змозі це зробити? Враховуючи, що подальше продовження урядової кризи посилює ймовірність дострокових виборів. А тим часом через політичну кризу починається процес знецінення гривні..

Колонка опублікована в журналі Новое Время від 8 квітня 2016 року. Републікування повної версії тексту заборонене

Більше думок тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.