5 грудня 2016, понеділок

Вихід з тіні. Як вирішити питання підвищення зарплат українцям

коментувати
Надмірне податкове навантаження змушує роботодавців платити зарплату «в конвертах» і заганяє економіку в «тінь»

В очікуванні майбутньої податкової реформи ми вирішили проаналізувати, який з її аспектів є найбільш важливим для економіки, який податок найбільш критичний. Як показало опитування, найболючіше питання для бізнесу сьогодні – це податки на фонд оплати праці (ФОП). З усіх податків, сплачуваних підприємствами, понад 80% - це зарплатні податки.


Общая налоговая ставка (без учета НДС) Источник: PWC «Paying Taxes 2015»

Загальна податкова ставка (без урахування ПДВ) Джерело: PWC «Paying Taxes 2015»


Ставки податків на працю в Україні - одні з найвищих у Європі. Сукупне навантаження на ФОП в середньому становить 56%, з них 36,8% платить роботодавець, 19,3% - працівник.


Среднемесячная зарплата в Украине и налоги на ФОТ, грн. Источник: Госстат, данные за январь-июнь 2015 г., оценки и расчеты Аналитической группы Amelin Strategy
Середньомісячна зарплата в Україні й податки на ФОП, грн. Джерело: Держстат, дані за січень-червень 2015 р., оцінки і розрахунки Аналітичної групи Amelin Strategy


Якщо брати середню зарплату в Україні, роботодавець і працівник спільно платять в бюджет 2 170 грн., працівник на руки отримує 3 122 грн. Таким чином, співвідношення всіх сплачених податків до чистої заробітної плати працівника становить 70%.

Податки на працю в Україні становлять 43,1% від комерційного прибутку підприємства. Аналогічний показник в країнах Європи істотно нижчий. Наприклад, в Австрії він складає 34,3%, в Румунії – 31,5%, у Польщі - 24,7%, у Німеччині – 21,2%.

Таке податкове навантаження змушує роботодавців платити зарплату «в конвертах» і заганяє економіку в «тінь».

Левова частка всіх надходжень від податків з зарплати йде у Пенсійний фонд. Незважаючи на це, пенсійна система є дефіцитною, держава дотує ПФ за рахунок коштів бюджету. У підсумку маємо замкнуте коло. Держава в спробі вирішити проблеми з пенсіями підвищує навантаження на ФОП, а бізнес, не витримуючи такого навантаження, все більше і більше йде «в тінь».

Сукупне навантаження в середньому становить 56%, з них 36,8% платить роботодавець, 19,3% - працівник

При цьому у працівників немає розуміння, скільки вони реально платять податків. Система оплати з нарахуваннями на ФОП та відрахуваннями із зарплати є абсолютно непрозорою і незрозумілою для простого українця. Без розуміння суми сплачуваних податків, сум відрахувань на соціальні потреби у працівників немає мотивації до легалізації зарплат, працівники легко погоджуються на зарплати «в конвертах».

Ефективним вирішенням проблеми могла б стати бруттизація.

Бруттизація передбачає:

- Зміна бази оподаткування. До бруттизації – оклад працівника, після – брутто-зарплата; ніяких нарахувань "на", тільки утримання із бруттизованої зарплати.

- Об'єднання всіх податків в один (ЄСВ роботодавця + ЄСВ працівника + ПДФО + військовий збір = єдина ставка), який перераховується до бюджету на рахунок в Казначействі і вже там розподіляється по реципієнтам (місцевий бюджет, центральний бюджет, соціальні фонди).

- Номінальне підвищення зарплати (окладу) працівника на суму податків роботодавця.

- Роботодавець виступає податковим агентом, утримує і сплачує єдиний податок з брутто-зарплати працівника. В кінці кожного звітного періоду працівник отримує відомість, в якій буде вказано, яку суму податку він заплатив і в якій пропорції ці кошти розподілені між бюджетами і фондами.

 


Среднемесячная зарплата и налоги до и после бруттизации, грн. Источник: Госстат, данные за январь-июнь 2015 г., оценки и расчеты Аналитической группы Amelin Strategy

Середньомісячна зарплата і податки до і після бруттизації, грн. Джерело: Держстат, дані за січень-червень 2015 р., оцінки і розрахунки Аналітичної групи Amelin Strategy


Очікуваний ефект від бруттизації

- Виведення зарплат «з тіні» (зараз «у тіні» від 200 до 320 млрд грн, згідно з консенсус-оцінкою експертів, близько 270 млрд. грн.).

- Спрощення адміністрування для бізнесу.

- Наймані працівники зможуть бачити, скільки податків вони реально платять, підвищиться зацікавленість в легалізації зарплати;

- Ставка податків на ФОП знизиться з 56,6% до 41% без втрат для Бюджету за рахунок збільшення бази оподаткування, що підвищить позиції України у міжнародних рейтингах.

Бруттизація дозволить надалі знижувати ставку по мірі того, як зарплати будуть виходити «з тіні».

Ми вирішили піти від зворотного і оцінити, як детінізація може вплинути на ставку з брутто-зарплати без втрат для бюджету.

Оцінка впливу детінізації на Єдину ставку з брутто-зарплати

Брутто-ФОП 2015Е

ФОП «в тіні»

Рівень детінізації

 

Виведення зарплат «з тіні»

 

Єдина ставка з брутто-зарплати

 

Висновок податків

«з тіні»

 

Надходження в Бюджет від податків з ФОП 2015Е

 

 

 

 

 

658

млрд. грн

 

 

 

 

 

270 млрд. грн.

 

0%

 

-

 

41%

 

-

270 млрд. грн. ФОП 2015 р. 658 млрд. грн. х 41%

 

20%

 

+ 54 млрд. грн.

 

37,9%

 

20,5 млрд. грн.

270 млрд. грн. ( ФОТ2015 р. 658 млрд. грн. + 54 млрд. грн.) х 37,9%

 

40%

 

+ 108 млрд. грн.

 

35,3%

 

38,1 млрд. грн.

270 млрд. грн. (ФОТ2015 р. 658 млрд. грн. + 108 млрд. грн.) х 35,3%

 

60%

 

+ 162 млрд. грн.

 

32,9%

 

53,3 млрд. грн.

270 млрд. грн. (ФОТ2015 р. 658 млрд. грн. + 162 млрд. грн.) х 32,9%

 

 

 

 

Таким чином, при виході «з тіні» до 60% зарплат ставка може бути знижена на 8% з 41% до 32,9%.

Можливість знижувати ставку без втрат для бюджету дозволить запровадити відрахування в недержавні пенсійні фонди та на приватне медичне страхування без додаткового навантаження на зарплату. Тобто ставка з брутто-зарплати може бути збережена на колишньому рівні, проте її розподіл буде здійснюватися між бюджетом та іншими приватними фондами. Це вже торкнеться важливих реформ - пенсійної і медичної.

Але найголовніше в бруттизації - працівники нарешті зможуть побачити, скільки податків вони платять, оцінити, що отримують взамін від держави, чи відповідає якість надання держпослуг сплаченим податкам.

Усвідомлення цього посилить громадський контроль над бюджетними витратами, що, напевно, призведе до підвищення ефективності бюджетної політики. Поряд з цим в Україні буде формуватися нова культура сплати податків.

VoxUkraine спеціально для Нового Часу

 

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.