11 грудня 2016, неділя

Україні час позбутися держкомпаній

коментувати
Наразі держпідприємства – це генератор збитків, висмоктування грошей з держави. Тому нам потрібна ефективна приватизація

У жовтні виповнилося 10 років з моменту приватизації «Криворіжсталі». Зразкова приватизація найбільшого на той час державного підприємства гірничо-металургійної галузі не тільки принесла в бюджет рекордні 24 млрд грн, але й привела в країну великого міжнародного інвестора. Інвестиції нового власника в український актив вже перевищили 20 млрд грн, у інвестпланах до 2020 року фігурує приблизно така ж сума. Працівники підприємства отримують стабільну зарплату, держава — податки, а інвестиції модернізують підприємство і створюють робочі місця у суміжних галузях. Саме такий результат для економіки та країни приносить прозора, конкурентна приватизація.

Україна з різних причин не зуміла розвинути успіх приватизації 2005 року, а продаж активів в одні руки в 2011-2012 роках вичерпав кредит довіри суспільства та бізнесу. «Криворіжсталь» залишається покищо єдиним прикладом прозорої та ефективної великої приватизації.

В Україні триває реформування державного сектору економіки. Йде важко, долаючи опір тих, для кого держкомпанії стали частиною особистого бізнесу. В країні понад 1 800 працюючих держпідприємств, і ніяка реформа не зробить державу ефективним власником і керівником для такого числа компаній. Навіть у зразкових з точки зору ефективності корпоративного управління державах ОЕСР рахунок держкомпаній йде на десятки: в Норвегії їх 70, у Швеції — 49, у Франції — 50. Україні потрібно зосередитися на управлінні лише кількома десятками стратегічних підприємств (максимум — сотнями), збудувавши для них сучасну систему корпоративного управління за стандартами ОЕСР і відокремивши чиновників від управління державними підприємствами. Непрацюючі держкомпанії потрібно ліквідувати, решта — приватизувати. Але для цього необхідно вивести приватизацію з летаргічного стану.

Головне — повернути довіру суспільства, інвесторів, партнерів України до здатності держави проводити прозору і ефективну приватизацію. Зразковий продаж Одеського припортового заводу буде переконливіше будь-яких слів. Нам потрібна друга «Криворіжсталь». І процес підготовки вже йде.

Виключення з приватизації інвесторів з Росії — розумна міра обережності

Законодавчу базу для зразково-показового продажу ОПЗ і наступних за ним об'єктів забезпечать зміни в законодавстві. Це і можливість залучення радників з приватизації, і відміна обов'язкового розміщення на біржі 5%-10% акцій перед продажем основного пакету, та виключення з процесу приватизації інвесторів з держави-агресора.

Норма про продаж перед приватизацією невеликого пакета акцій на біржі вводилася як інструмент оцінки вартості підприємства за допомогою фондового ринку. Сьогодні цей інструмент марний — ліквідність українського фондового ринку практично на нулі. Стратегічних іноземних інвесторів придбання міноритарного пакету не цікавить, адже немає гарантій, що цей же інвестор потім виграє конкурс за контрольний пакет. Але роздроблений пакет приверне бажаючих заблокувати приватизацію або вставити палиці в колеса новому власнику.

Ми часто чуємо запитання: хто і як після скасування цієї норми буде визначати вартість виставленого на приватизацію підприємства. Будемо реалістами – справедливу ринкову ціну активу можна визначити тільки на аукціоні за участю кількох потенційних інвесторів. У 2004 році «Криворіжсталь» перед приватизацією оцінили в 3,2 млрд грн, у 2005 – у 10 млрд грн. Завдяки відкритому конкурсу і конкуренції між покупцями ринкова ціна підприємства склала 24,2 млрд грн. Оцінка вартості і стартова ціна об'єкта – важливе питання, але відкрита та чесна конкуренція між потенційними інвесторами – важливіше.

Виключення з приватизації інвесторів з Росії — розумна міра обережності. Зараз законопроект забороняє брати участь у приватизації фізичним та юридичним особам держави-агресора, а також особам, що діють від їх імені або в їх інтересах. Ці базові норми можна посилити, ввівши додаткову заборону на перепродаж або відчуження на користь російського капіталу приватизованих об'єктів. У випадку порушення вимоги підприємство може бути повернуто державі без компенсацій власнику.

Показавши приклад успішної приватизації ОПЗ і запустивши процес для інших держкомпаній в списку на приватизацію, ми відкриємо можливості для прийняття подальших рішень. Необхідно переглянути перелік підприємств, заборонених до приватизації. Зараз там і стратегічні гіганти на кшталт «Нафтогазу» і «Енергоатому», і шовководні радгоспи, які давно припинили профільну діяльність. Підприємства, які залишаться в держвласності, потрібно передати керуючій холдинговій компанії. Централізація управління держкомпаніями в рамках холдингу дозволить прибрати політиків і чиновників від управління державними підприємствами.

Підприємства, що залишилися, можна і потрібно буде приватизувати. Великі компанії, які представляють інтерес для стратегічних іноземних інвесторів, продати на відкритому конкурсі, із залученням радників з солідною репутацією у світі. Підприємства менш привабливі — продати на відкритому конкурсі внутрішнім інвесторам. Невеликі неліквідні підприємства чекає спрощена процедура продажу, наприклад, за методом голландського аукціону з пониженням ціни. Неліквідні держкомпанії, які не ведуть господарської діяльності, потрібно ліквідувати.

Реформа системи управління державною власністю не зводиться до однієї приватизації. Але без приватизації не буде повноцінної реформи, а без довіри не буде приватизації. Уряду і парламенту необхідно справою довести, що Україна готова проводити відкриту та ефективну приватизацію.

І робити її треба швидше. Наразі держпідприємства – генератор збитків, висмоктування грошей із держави. Така країна, як Україна, яка перебуває на початковому етапі розвитку, зі слабо розвиненими інститутами, просто не може бути ефективним власником для такої величезної кількості підприємств. А приватний інвестор принесе в країну не тільки грошові вливання, а й сучасні технології.

Звичайно, ті, хто сьогодні отримує вигоду від непрозорості державних компаній, люто чинити опір до останнього. Але ми повинні довести, що наша країна змінюється.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.