4 грудня 2016, неділя

"Ахіллесова п'ята" України

коментувати
Протягом 2015-2016 років жодна велика державна компанія не була приватизована

Державні підприємства залишаються «ахіллесовою п'ятою» України. Тут панують політична корупція, кумівство та закулісні угоди. Настав час покласти цьому край. Приватизація – єдине реальне рішення.

Від продажу державних активів популярності серед населення не додасться. Вдалого часу ніколи не буде. Разом з тим, українські державні компанії продовжать втрачати споживачів і частку на ринку. І втрати зростають, а ціна на ринку з кожним роком падає. Стрімкий процес приватизації за умов суворого дотримання професійних і прозорих стандартів не тільки сприятиме боротьбі з корупцією (перешкодою №1 на шляху до успіху України), але і допоможе модернізувати ці компанії, принесе їм свіжі вливання, посприяє відновленню економіки країни та створення робочих місць.

В Україні існує 3350 державних підприємств, з яких функціонують лише 1824. Багато з цих компаній є пережитками радянської економіки, яка керувалася державою, і вкрай неефективно. У 2014 році топ-100 державних компаній України понесли збитки на загальну суму $4,6 млрд. У 2015 році ситуація змінилася: втрати знизилися з близько $5,5 млрд у 2014 році до приблизно $750 млн (за попередніми оцінками) у 2015-му. По-перше, Нафтогаз значно поліпшив своє фінансове становище. По-друге, завдяки зусиллям щодо реформування державних підприємств росли прозорість та відкритість їх роботи.

У 2014 році топ-100 державних компаній України зазнали збитків у розмірі $4,6 млрд

Незважаючи на титанічні зусилля по реформуванню державних підприємств, які стартували після Євромайдану, приватизація застопорилася. У 2015 році були продані лише 117 незначних об'єктів. Доходи від приватизації склали мізерні $6 млн, у той час як уряд очікував майже $800 млн. Протягом 2015-2016 років жодна велика державна компанія не приватизована, і причиною тому стали наступні фактори:

1. Недосконала законодавча база, яка не може забезпечити прозорий, справедливий і конкурентний процес приватизації. Щоб прийняти необхідні закони у Верховній Раді, знадобилося сім спроб, і це тільки в першому читанні. Коли на початку 2016 року вибухнула урядова криза і мізерні досягнення державних підприємств отримали додатковий розголос, депутати швидко схвалили закон у другому читанні. Таким чином, одна з головних перешкод на шляху реальних реформ, так зване «правило 5/10%», було ліквідовано. Старе правило дозволяло олігархам скуповувати невеликі міноритарні пакети, а потім впливати або блокувати продаж решти компанії. Парламент також повинен підчистити старий список компаній, які не підлягають приватизації, що потребує додаткового голосування в Раді. Це може виявитися досить складним завданням.

2. Великі державні підприємства не були готові до приватизації, оскільки не було належного (або міжнародного) аудитора. Серед 150 найбільших підприємств тільки 19 пройшли міжнародний аудит відповідно до нових критеріїв.

3. У Фонду держмайна немає коштів, щоб найняти консультантів. Будь-яка масштабна фінансова операція здійснюється за допомогою радників – як з боку покупця, так і з боку продавця. Консультанти з гарним ім'ям зазвичай гарантують прозорість процесу продажу і допомагають максимально підвищити вартість компанії.

4. Нестача кваліфікованого персоналу у Фонді держмайна. Протягом року в установі працювала нова команда, однак ознак масштабної реструктуризації цієї організації практично не спостерігалося. ФДМ – установа радянського стилю, яка втягнута в безліч функцій і має більше двох тисяч співробітників у штаті.

Приватизація не повинна бути спірною. Необхідно дотриматись принципів прозорості, професіоналізму і спрощення. Найбільша проблема, на мій погляд, не в тому, що за останні кілька років прийнято безліч неправильних рішень, а в тому, що важливі рішення взагалі не прийнято. Нескінченні дискусії між різними зацікавленими сторонами часто ведуть в нікуди. Саме тому простота, ясність та прозорість мають першочергове значення.

Коли я обіймав посаду міністра економіки і торгівлі України, ми пропонували розділити всі державні підприємства на три групи: великі компанії з високим потенціалом для залучення іноземних інвесторів (22 компанії), великі компанії з низьким потенціалом для залучення іноземних інтересів (137 компаній) та інші (більше тисячі компаній, в основному об'єкти масової приватизації). За умов продажу компаній першої групи необхідно залучати консультантів провідних міжнародних банків, а для другої групи було б достатньо найняти місцевих консультантів. До третьої групи можна було застосувати спрощену процедуру продажу через прозору систему онлайн-аукціонів (вже створену Фондом держмайна). Завдяки цьому малий і середній бізнес України міг би брати участь у масовій приватизації невеликих державних підприємств.

Які наступні кроки по запуску приватизації?

1. Тепер, коли «правило 5/10%» ліквідовано, Верховній Раді потрібно якомога швидше прийняти ініціативи щодо запобігання витоку активів під час масової приватизації (так звані золоті парашути, несприятливі довгострокові контракти з постачання, несподіване збільшення боргових зобов'язань).

2. Парламенту варто переглянути і скоротити перелік підприємств, заборонених до приватизації. В даний час у списку значиться близько 1,5 тис. компаній.

3. Уряду варто розширити список компаній, що підлягають приватизації, куди на сьогодні входить 450 (в основному невеликих) об'єктів.

4. Рада повинна підвищити ефективність роботи Фонду держмайна професійними людьми, в тому числі іноземними радниками. Найкращий варіант – довірити процес приватизації новій установі з невеликим, але професійним штатом.

На жаль, політичної волі для просування приватизації недостатньо. Щоб вийти з безвихідної ситуації, Міжнародний валютний фонд повинен зберігати фокус на приватизації як на ключовій умові співпраці. Як це зазвичай буває в Україні, найкращі ініціативи реалізуються при невеликому тиску ззовні.

Переклад НВ

Новое Время володіє ексклюзивним правом на переклад і публікацію колонок Айвараса Абромавичуса. Републікування повної версії тексту заборонено.

Оригінал опублікований на Atlantic Council

Більше точок зору тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.