4 грудня 2016, неділя

Зламати систему. Як українські вчителі вирішили змінити себе і школу

коментувати
Зламати систему. Як українські вчителі вирішили змінити себе і школу

"Презентації вмикаю на своєму ноутбуці. Але це не дуже ефективно. Якщо клас невеликий, приношу з собою коробку, на неї ставлю ноутбук. Якщо клас великий - ще цікавіше - ставлю стілець на учительський стіл, роблю такий п'єдестал, а на стілець вже ставлю ноутбук. А на перерві за п'ять хвилин це все потрібно зібрати і віднести в наступну аудиторію", - говорить Максим Молнар, вчитель історії у Виноградівському УВК на Закарпатті..

Йому, як і ще шістьом фіналістам проекту Учитель Upgrade довелося на деякий час змінити звичну роль екзаменатора і самому стати екзаменованим. У них різний вік і стаж, вони читають і гуманітарні, і точні предмети, але всі прагнуть до змін. Сімка учасників змагань за єдине місце в проекті. Це той рідкісний випадок, коли перемога змусить працювати більше і наполегливіше, ніж її досягнення. Ще б пак - на призера чекає місяць інтенсивних тренувань: саморозвиток, мотивація, сучасні технології.

Останніх українським школам серйозно не вистачає. Офіційна статистика свідчить, що комп'ютери є більш ніж в 96% українських шкіл, інтернет - у дев'яти з десяти. Але, насправді, часто ПК морально застарілі, а володіють ним на рівні вищому за простого користувача далеко не всі вчителі. Підключення до мережі ж, особливо в сільських школах, не найкраще - старі модеми і нестабільний коннект. Як, втім, і інша hi-tech інфраструктура, яку на прикладі коробки показав Молнар.

 

Чому навчати


3_14


"Я як тренер постійно розповідаю, що нас формує оточення, в якому ми знаходимося, хочемо ми того чи ні. І вчителі - це ті люди, які впливають на наших дітей впродовж десяти років щодня. І від того, який учитель, багато в чому залежить те, якою виросте дитина ", - розповідає в перерві між співбесідами фіналістів Алла Клименко, тренер проекту.

Говорячи про понад 1700 заявок на проект, вона натхненно описує свою мрію - створити команду менторів, які б працювали з вчителями по всій Україні. Вони натренували б викладачів, щоб ті навчали дітей через себе: доброті, любові, радості, натхненню, лідерським навичкам, спілкуванню, публічним виступам.

Крім виховання в школярах названим soft skills українській освіті потрібно і прокачування в науках. У рейтингу світових шкіл Організації економічного співробітництва та розвитку Україна посіла в топ-40 38-е місце, тоді як у лідерах - Сінгапур і Гонконг. Список був складений на основі даних іспитів з математичних і наукових дисциплін. Автори впевнені, що він демонструє зв'язок між освітою та економічним зростанням: чим освіченіші школярі, тим стрімкіше збільшення ВВП.

Щастя і досягнення людини в майбутньому закладаються ще в школі. Клименко розповідає, що в США в одному класі проводили нестандартні заняття, серед іншого - імпровізовані "похорони": Не можу, Не хочу, Не вийде. Крім того, вчили прощати образи, вести щоденники подяки, писати собі листи, говорити рідним, що вони їх люблять. Згодом виявилося, що всі випускники з тих шкіл стали успішними людьми.

 

Що стримує

  

Прогресивні українські педагоги прагнуть виходити за межі навчальних програм і прищеплювати школярам корисні в житті навички. Але визнають - нинішня освітня система націлена на самозбереження.

"У мене був прецедент - мене розкритикували. "Ви почали урок не з того, що треба. Урок треба починати з Who is on duty today? I am on duty today? How is the weather today? What day is it today? Ось так треба "... Але я зробила те ж саме - ввела їх в мовне середовище: запитала, що він робив на вихідних, який фільм дивився. Тому що учень завтра поїде до Туреччини відпочивати - його ніхто не запитає, who is on duty today? ", Пояснює Олена Завальна, викладач англійської мови в НТУУ КПІ.

 


_dsc0673


Вона нарікає на відсталість сучасних програм і консервативність освіти. Як приклад Завальна приводить недавню ситуацію: вона прийшла на заміну в університет і виявила, що у студентів підручник старший за неї, повний текстів про Радянський Союз. Цю проблему визнає Артур Кочарян, технічний експерт Майкрософт Україна. "Приходять нові програми. Всі розуміють, що треба свою програму міняти, треба чомусь вчитися. Людина, яка ходить 20 років на роботу, має наукові звання, задає питання ... навіщо йому це. Немає розуміння, що він сіє основне ".

Про неготовність багатьох колег до самоосвіти і саморозвитку говорить і Ігор Хворостяний, вчитель української мови та літератури в Новопечерській школі (Київ): "Людина, в основному, не любить зміни. Особливо, якщо за роки звик до усталеної схеми. Простіше провести пройдений урок по пожовклим листочкам, які відклалися у голові, а зробити щось незаплановане багато хто боїться ".

Клименко пояснює, що подібний застій викликаний перебуванням в зоні комфорту - незручність від можливих змін сильніша за нинішній дискомфорт. Вона зазначає, що у більшості до змін "руки не доходять" через брак часу, багато хто просто не знає, куди йти.

"Страх не дозволяє бути справжнім, і хочеться, щоб вчителі були вільними в цьому плані", - окреслює вона своє завдання в проекті. У кандидатах тренер шукає перш за все потужний запит на зміни і чітко поставлену мету, з якою можна буде працювати.

 

Технології


_dsc0038


Молнар не єдиний, хто прагне по максимуму використовувати доступні технології на уроках. Однак фіналісти проекту по-різному ставляться до досягнень hi-tech: одні вже активно підштовхують учнів до освоєння веба і гаджетів, інші ще обережні.

Всі визнають, що дошка і крейда вже застаріли і нецікаві, втратили здатність увагу залучати учнів. Їх місце поступово займають мультимедійні підручники, анімація, презентації, смартфони і соціальні мережі. Останні все ж викликають деяку побоювання.

"Якщо у вчителя є сторінка в соцмережах - потрібно бути дуже обережним, постійно стежити, що він там викладає. Але для навчальних цілей це може бути дуже ефективно, наприклад, сторінка класу, де вчитель був би тьютором або адміном, а на стіні працював би весь клас ", - пояснив Хворостяний.

Він упевнений, що в українській освіті багато інерційних процесів, тому потрібно перестати використовувати те, що не ефективно і "обійняти зміни".

 

Навчати щастю


dsc_1561


Команда Майкрософт Україна зіткнулася з нелегким вибором. Кожен з сімки фіналістів був по-своєму привабливий і закоханий у свою роботу. Після чергового інтерв'ю члени журі були майже впевнені, що ось він, той самий переможець, але наступна співбесіду вносила сумніви.

У підсумку перемагає креативність і молодий ентузіазм - місяць персонального апгрейда виграв 23-річний Молнар, що прийшов в школу відразу після закінчення університету. За його тренінгами та розвитком стежте на сайті YourUpgrade.com.ua, на сторінках Майкрософт Україна в соцмережах і на сайті NV.ua.

  

Коробка. Стіл. Стілець. Ноутбук. Що може креативний вчитель зробити за допомогою цих предметів? Дізнайся, хто ставши переможцем #ВчительUpgrade Пройди за лаштунки інтерв'ю https://sway.com/JcpZklc2FGqPwiJU

Posted by Microsoft Ukraine on 30 листопада 2015 р.

  

"Всі зміни починаються з нас самих. Основна ідея - не те, що робити, а яким бути. Хочеться навчити моментам відповідальності, що ми в змозі обирати свої думки, обирати, в якому нам бути настрої, реакцію на будь-які події. І тоді розуміємо, що ми відповідальні за своє щастя ", - підсумувала Клименко.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Твій особистий Upgrade ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: