8 грудня 2016, четвер

Ланцюгова реакція. Історія першого київського стаціонарного моста

НА ПЕРСПЕКТИВУ : У XIX столітті Ланцюговий міст з'єднав ще не багатолюдний Київ з зовсім безлюдним Лівобережжям

НА ПЕРСПЕКТИВУ : У XIX столітті Ланцюговий міст з'єднав ще не багатолюдний Київ з зовсім безлюдним Лівобережжям

Побудований ірландцем на замовлення російського імператора і зруйнований поляками — така коротка історія першого київського стаціонарного моста через Дніпро.

У першій половині XIX століття, коли Микола Гоголь написав про те, що рідкісний птах долетить до середини Дніпра, переправа з правого київського берега на лівий була складна не тільки для пернатих. Постійного мосту через головну річку України в місті не існувало. Частково це пояснювалося тим, що лівий берег був болотистий і пустинний і особливо киян не цікавив. Однак держава потребувала регулярного сполучення між Правобережною і Лівобережною Україною.

І тому 30 серпня 1848 року з найвищого схвалення російського імператора Миколи I в Києві почали будувати підвісний міст через Дніпро. На честь царя йому і назву дали — Миколаївський.

Підвісну конструкцію на ланцюгах обрали невипадково: передові держави світу в той момент захопилися подібними проектами.

Головна відмінність таких мостів — невелике число тримальних опор і використання для підтримки полотна гнучких елементів: кабелів, канатів або ланцюгів. Подібна конструкція може без шкоди згинатися під дією сильного вітру і сейсмічних навантажень. Ще вона економна у виготовленні й обслуговуванні.

 


НА ПЕРСПЕКТИВУ: В XIX веке Николаевский цепной мост соединил еще не многолюдный Киев с совсем безлюдным Левобережьем

НА ПЕРСПЕКТИВУ: В XIX столітті Миколаївський ланцюговий міст з'єднав ще не багатолюдний Київ із зовсім безлюдним Лівобережжям


     

Миколаївський ланцюговий міст

   

Початок будівництва: 30 серпня 1848 року

Відкриття: 28 вересня 1853 року (міст освятили)

Творець: британський інженер Чарльз Віньоль

Довжина Миколаївського мосту — 776 м, ширина — 16 м. Це найбільший ланцюговий міст Європи середини XIX століття. Довжина найближчого конкурента — моста Сечені в Будапешті — 375 м

1912 року Миколаївським мостом пустили перший в країні міжміський трамвай, який з'єднав центр Києва із селищем, а нині містом Бровари

Автор проекту моста Чарльз Віньоль проектував і будував залізниці у Великобританії, Ірландії та Іспанії

 

 

Мода на підвісні мости прийшла до Старого Світу з Америки. 20 листопада 1849 року в угорському Будапешті відкрили перший постійний ланцюговий міст через Дунай. Він поєднав два береги та дві історичні частини міста — Буду і Пешт.

1886 року ірландські "заробітчани" почали будувати лондонський Тауер Брідж — комбінований підвісний і розвідний міст. Паралельно з ним американці звели Бруклінський міст у Нью-Йорку. А 1895 року румуни перекинули через Дунай підвісний міст заввишки до 30 м, під яким безперешкодно проходили кораблі.

Київський ланцюговий міст серед цих споруд вирізнявся тим, що виявився єдиною у світі спорудою подібного типу з шестипрольотним переходом завдовжки 776 м і вагою понад 1,5 млн т. На п'яти "биках" — мостових опорах, облицьованих гранітом,— височіли портали у вигляді напівкруглих арок із баштами в стилі англійської готики. На них і закріплювали ланцюги, які підтримували прольоти, а вага кожної ланки становила 192 кг.

Залізні частини мосту виплавили в британському Бірмінгемі, потім в Ліверпулі повантажили на 16 кораблів і доставили в Одесу. Звідти на волах перетягли їх до Києва.

Для виконання замовлення в Україну запросили 54‑річного ірландця Чарльза Віньоля, британського підданого. За рік до початку будівництва його проект переміг на міжнародному тендері, оголошеному російською владою.

Роботи тривали п'ять років, і 28 вересня 1853 року міст завершили і освятили. Але для пішоходів його відкрили лише за рік. А їздити транспорту дозволили тільки в 1855‑му. Причому проїзд був платний: 20 коп. з однокінних екіпажів і 40 коп.— з парокінних. За те, щоб провести мостом корову, платили 6 коп., коня — 9 коп. 1912 року мостом пішов трамвай: маршрут №23 з'єднував центр Києва (Поштова площа) з містом Бровари.

Ланцюговий міст став важливим елементом міських комунікацій, але 1920‑го польські війська підірвали його.

Жителі Броварів назавжди позбулися трамвая, а кияни тимчасово залишилися без моста.

 


БОЛЬШАЯ ПОТЕРЯ: В 1920 году польские войска превратили Николаевский мост в руины. Киевляне надеялись, что это ненадолго. Оказалось — навсегда

ВЕЛИКА ВТРАТА: 1920 року польські війська перетворили Миколаївський міст на руїни. Кияни сподівалися, що це ненадовго. Виявилося — назавжди


 

10 травня 1923 року до Києва приїхав Михайло Булгаков як кореспондент друкованої в Берліні газети Напередодні. За мотивами цієї поїздки він написав фейлетон Київ-місто, в якому дістали й поляки. “Наші ж європеїзовані кузени надумали похизуватися своїми підривними засобами і розбили три мости через Дніпро, причому Ланцюговий — вщент. І донині з води замість прекрасної споруди — гордості Києва — стирчать лише сірі похмурі бики. А, поляки, поляки... Ай, яй, яй!.. Спасибі сердечне скаже вам російський народ. Не сумуйте, любі київські громадяни! Колись поляки перестануть на нас сердитися і відбудують нам новий міст, ще кращий, ніж колишній. І при цьому своїм коштом. Будьте впевнені. Тільки терпіння".

Ласкавості поляків радянська влада чекати не стала. І рівно день у день, 10 травня 1925 року, відкрили Ланцюговий міст, побудований на опорах Миколаївського за проектом Євгена Патона, київського інженера з німецьким освітою. Міст важив вже 4 млн т і був вдвічі міцніший за попередній. Щоправда, життя у споруди вийшло коротким: наступника Миколаївського мосту підірвали під час відступу радянських військ з Києва у 1941 році.

Після війни в столиці України звели нові мости. 1949‑го — залізничний, 1953‑го — суцільнозварний імені Патона, 1957‑го — Пішохідний міст на Труханів острів. Ще за шість років з'явився Рибальський вантовий міст, потім — міст метро (1965 рік) і Московський (1976). За рік до здобуття незалежності здали Південний міст, 2010‑го — Гаванський, а роком пізніше — Дарницький залізнично-автомобільний міст.

Миколаївський ланцюговий більше не відновлювали, але трохи південніше від мосту метро під водою все ще є залишки частини його опор.

 

 

Матеріал опублікований в НВ №13 від 8 квітня 2016 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Історія ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: