19 жовтня 2017, четвер

Сьогодні стартує Гогольfest: його засновник і натхненник Влад Троїцький відповідає на вісім питань НВ про своє дітище

коментувати
Влад Троїцький чекає гостей на Гогольfest 2015 і мріє про те, що фестиваль вийде за межі столиці
Фото: @gogolfest_org / Instagram

Влад Троїцький чекає гостей на Гогольfest 2015 і мріє про те, що фестиваль вийде за межі столиці

У четвер, 17 вересня, у столичному Національному експоцентрі ВДНГ почнеться одинадцятиденний мультидисциплінарний і транснаціональний марафон сучасного мистецтва Гогольfest. Напередодні офіційного відкриття восьмого за рахунком фестивалю НВ поговорило з його творцем і натхненником Владом Троїцьким.

НВ: Цього року, нарешті, збулося те, про що Ви говорили ще в 2011 році - фестиваль переїхав на ВДНГ. Які в команди очікування від нового місця?

- Очікування, насправді, найчарівніші. Тому що це дійсно такий величезний проект, величезна територія та дивовижні павільйони, які, з одного боку, заповідник радянської утопії, в яких світ, як він завмер 25 років тому, так він законсервований стоїть собі, тихесенько руйнуючись. І туди прийшла нова команда. Як кажуть, не було б щастя, та нещастя допомогло: злетіла кіностудія Довженка, де ми повинні були робити фестиваль. І ось вони запропонували - і ми пішли.

Звичайно, це виклик. Буде відкрито 17 павільйонів. Але команду та учасників фестивалю цей виклик стимулював. Звичайно, зараз всі падають з ніг: це все облаштувати, наповнити новим змістом, але завтра (17 вересня - НВ) вже все буде готове, і я просто чекаю на гостей, щоб разом, як ми кажемо, "продегустувати завтра вже сьогодні" (головний месседж арт-фестивалю в 2015).

З якими труднощами вам, як організаторам, довелося зіткнутися в цьому році?

- Ми весь час перебуваємо в зоні цейтноту. І по часу, і по фінансам. Тому що держава реально начебто виділила 400 тисяч, але це всього 5% бюджету фестивалю. Трохи спонсори - такого ж порядку цифри. І все.

А потрібні гроші, потрібні ресурси для того, щоб усе наповнити, для продакшну. І тут треба віддати належне команді, що вони як волонтери.. І цей рух, який фактично розпочався на Майдані й зараз переважно присвячений захисту батьківщини, допомозі пораненим, а зараз народилося волонтерство створення. Це не менш важливо, тому що, власне, якщо ми не почнемо будувати Україну завтрашнього дня сьогодні, то де ми будемо жити завтра? Це резонне питання. І проектування, не передчуття, а творення завтрашньої України - ось наша мета, яку ми перед собою поставили.

Скільки волонтерів в цьому році допомагає створювати Гогольfest?

- Зараз працює 400 чоловік на виставці. Це волонтери з команди фестивалю та що називається небайдужі.

Чи відкоригували нинішні події в Україні програму фестивалю, його наповнення?

- Моє тверде переконання, що у нас є три лінії фронту, умовно кажучи. Видимий фронт - це коли ти стикаєшся власне з агресією, гібридною або не гібридної війною. Друге - це коли ти стикаєшся, наприклад, з корупцією, з державною машиною. Але найбільш сакральна й найскладніша лінія фронту - це всередині нас. Внутрішній діалог з внутрішнім рабом, інфантильною істотою, яка говорить "Це не твоя війна", перекладає відповідальність за своє життя на президента, парламент, на кого завгодно, а я, мовляв, почекаю. І виправдовує свою бездіяльність. Це відома теза: придумати чому ні завжди дуже просто, є тисячі причин, і тільки одна причина чому так.

І в цьому році гасло фестивалю - Мистецтво війни. Мистецтво кохання. Мистецтво світу. Це про те, що цю війну можна пройти тільки через любов, любов у загальному розумінні, яка мобілізує в тобі божественне, те, що тисне цього раба і робить тебе відповідальним, вільною людиною. І тоді ти, бачачи інших, довіряючи один одному, домовляючись, роблячи наступний крок, будуєш нову, майбутню Україну. Тоді це буде найголовніший аргумент в цій, насправді, безглуздій війні. Зрозуміло, що ми повинні захищати свою територію, але головний захист - це побудова нової переконливої України.

Але чи готовий глядач в сьогоднішніх умовах сприймати нове у мистецтві?

- Ми не можемо весь час перебувати в зоні катастрофічної свідомості. Будь-яка людина, коли у неї починаються потоки думок, що хтось загинув, когось посадили, економіка в катастрофі, все пропало - це заганяє людину в такий смуток і депресію, ця безглуздість життя та відсутність перспектив для тебе і твоїх дітей, зрозуміло, що в такому стані ти довго не можеш перебувати. Починаються психічні та невротичні розлади.

І, власне, мистецтво чи культура вона як лікар. Вона дає надію, говорить, що світ насправді дивовижний і чарівний, і ти тільки пробуй. Не чекай, що завтра або післязавтра щось зміниться, і тоді ти почнеш. За цими невеликими відстрочками - величезне ніколи. Якщо ти не почнеш сьогодні будувати новий світ, свій світ, світ свого міста, свого дому, своєї країни, цим ніхто не буде займатися.

Які з подій цьогорічного фестивалю не можна пропустити ні в якому разі?

- Для початку, безумовно, відкриття. Тому що це таке свято-свято, яке розпочнеться з перфомансу на головній площі ВДНГ.

У всіх павільйонах будуть проходити спеціальні проекти, всі павільйони будуть наповнені сучасними смислами, сучасними трендами в усіх видах мистецтв.

У нас є велика сцена - так званий 9-й павільйон. Там кожного дня будуть важливі події. Дуже багато прем'єр, практично 80% прем'єр, тому цього ще ніхто не бачив.

Будуть представлені різні види перфомансного мистецтва. Дві опери. Буде дивовижний балет від компанії Дениса Матвієнка Stabat Mater. Його унікальність у тому, що він буде йти в супроводі Київських солістів - одного з найкращих камерних оркестрів України - і вокалістів, які будуть виконувати дивовижний твір Перголезі.

У всіх практично павільйонах є елементи візуальної програми і вона точно варта того, щоб бути побаченою.

Програма академічної музики в 3-му павільйоні - там що не концерт, то якийсь шедевр. Шедевр бачення, перспектив, розвитку академічної музики. І це руйнування стереотипу, що академічна музика - це трошки нудне заняття. Вона дійсно буде дивувати і рівень музикантів і композиторів - найвищий.

В цьому році дуже великий акцент на дитячій програмі. Виділено окремий павільйон, там лише в дитячій програмі понад сто подій, майстер-класів, дитячий театр, драматургія для дітей, дитяча кіношкола, мультимедійна школа. Є програми для дітей від 0 до 3 років. Тому що інвестиції в дітей - це найцікавіші інвестиції. Навчити дитину творчо ставитися до свого життя, до світу, бути самостійною та сміливою, не виправдовувати свою бездіяльність. Роби, і тобі воздасться!

Крім того, в цьому році ще дивовижна штука - ми робимо гастро-арт. Фестиваль гастрономічного мистецтва, в рамках якого будуть два вікенди. Перший - починаючи з відкриття - це буде фестиваль їжі теж під темою мистецтва війни. Але не в прямому сенсі: польові кухні, камуфляж та інше, а грунтуючись на текстах Сунь Цзи Мистецтво війни. Наприклад, там одна з тез: Мистецтво війни - це мистецтво обману. І ось ти бачиш якусь страву, а насправді, це щось зовсім інше за смаком. Ось якісь такі штуки готують наші куратори з гастрономічної історії.

В цьому році команда склала й підібрала програму грандіозних масштабів. Чи є у вас плани розширюватися за межі Києва?

- Це має бути, як і сам Гогольfest, що побудований по горизонтальній системі. Тобто я не втручаюся в жодну програму. А куратори беруть на себе відповідальність і формують програми візуальні, театральні, хореографічні, фешн, кіно, дитячу програму тощо.

Те ж саме в інших містах: з'являться ініціативні групи в інших містах, які будуть об'єднувати креативних людей, візіонерів майбутнього, звичайно, будемо співпрацювати. Нам, звичайно, цікавіше, щоб це була мережева історія. Я мрію про таке розширення.

Яка подія найбільш запам'яталася Вам за вісім років існування фестивалю?

- Це як питання про дітей. У тебе вісім дітей, і яка з них найяскравіша? В кожному було щось яскраве. І сама по собі робота над фестивалем: коли ми починали в Арсеналі, і це було відкриття цього простору. Ми наповнили його життям і, власне, зараз Мистецький арсенал - те, що зараз там відбувається, це те, що колись почалося під час Гогольfest'у.

Ще, наприклад, відкриття в 2010 році на Майдані Незалежності з дивним перфомансом Multiverse з La Fura dels Baus (Іспанія), з величезними ляльками. Я думаю, що багато хто пам'ятає його як одну з найяскравіших арт-подій України.

Освоєння Видубичів як постіндустріального простору. Тоді теж був такий особливий досвід, який ми пережили і, думаю, що публіка пережила. Як в такому візуально й фізично особливому місці раптом починати, рости, презентувати якісь дивні, чудові квіти сучасного мистецтва. Загалом, є що згадати.

Усі новини про Гогольfest 2015 читайте в спецтемі НВ

НВ

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Гоголь на ВДНГ ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: