26 мая 2017, пятница

Куда и кому деньги поднимаются сейчас? - Виталий Шабунин, глава Центра противодействия коррупции

комментировать
Куда и кому деньги поднимаются сейчас? - Виталий Шабунин, глава Центра противодействия коррупции
В последнем номере журнала Новое Время вышла статья Сволочи о коррупции в послереволюционной Украине. Готовя ее, журналисты провели масштабный опрос экспертов. Их полные ответы мы публикуем на сайте НВ

Сегодня о том, как новые министры оседлали старые схемы и как сломать хребет коррупции, рассказывает Виталий Шабунин, глава правления Центра противодействия коррупции. 

— Как в принципе сломать  систему коррупции в Украине?

Є дуже простий спосіб боротьби з вищою посадовою корупцією. Цей рецепт називається: невідворотність покарання за корупційні злочини.

Допоки відповідальні не будуть сідати в тюрму з подальшою конфіскацією накраденого, доти корупція лишатиметься найприбутковішим видом бізнесу в Україні. Бізнесом з мінімальними ризиками та надприбутками в першу чергу тих, хто має владу. Тому так важливо принцип невідворотності покарання застосувати в першу чергу для чиновників, для високопосадовців.

У мене є запитання і до Президента. Як Порошенко буде пояснювати на Заході провал розслідувань по всіх ТОП-посадовцях з клану Януковича?

Дуже простий приклад. В Україні немає жодного закону, який регулює процедури проведення закупівель у приватному секторі. Тому прораб точно знає: якщо він купить бетон дорожче, ніж він коштує на ринку, його в тому бетоні і заллють. І це краща мотивація закуповувати бетон чесно.

У нас немає в держапараті оцього страху - відповідальності. Тому і крадуть, і покриватють. Тим більше, наше законодавство створює для цього сприятливі умови.

Є думка, що от приймемо ідеальні закони – і не будуть красти. Немає ідеальних законів. Завжди хороший юрист знайде схему, як обійти. Завжди. Єдиний і найважливіший фактор стримування – це усвідомлення невідворотності покарання за спробу вкрасти . Крапка.

— А как это делать, если у нас прокуратура, СБУ и МВД сами коррумпированы?

— Коли людина починає нести відповідальність за скоєні злочини? Із вироком суду.

Тому перше, що має бути докорінно змінено в процесі реформування всієї системи протидії найвищій політичній корупції - досудове слідство. Якщо немає доказової бази, то навіть ідеальний прокурор і чесний суддя змушені будуть відпустити корупціонера.

Для новоствореного Антикорупційного Бюро це - один з найбільших викликів. Наразі триває бій за зміни до закону, які посилять унезалежнення досудового слідства в Бюро, а саме - спеціалізованих антикорупційних прокурорів. Адміністрація Президента критично проти їх незалежності, між іншим.

Друге - суд. З точки зору антикорупційної боротьби докорінна зміна, фактично, переродження, має відбутися в усіх судах. Розвалити справу в суді при нормальних прокурорі і слідчому дуже важко. Тому що слідчий і прокурор будуть робити процес публічним. І в цьому публічному процесі судді дуже некомфортно буде маніпулювати справою перед камерою. Бо судді  теж “клієнти” Бюро. Як і самі співробітники НАБ.

От чому ми вважаємо, що поява та запуск роботи Антикорупційного Бюро, що розслідуватиме злочини всіх високопосадовців, запустить незворотній процес регенерації всієї системи.

Але це - системні, глибинні зміни, вони не відбудуться завтра чи чезе рік. Потрібен час та наполегливість для того, щоб довести будь-яку реформу до кінця. Із прийняттям законів все тільки починається, головне - як і чи будуть їх виконувати.

Наприклад, один із законів, який ми - перші в світі - пролобіювали, це публічний реєстр кінцевих бенефіціарних власників компаній. Це - окремий фронт бойових дій, аби закон був правильно працював і компанії його виконували, адже він дає можливість дізнатися про фактичного власника юридичної особи, яка, наприклад, купувала “вишки Бойка” або розкішне устаткування в “Хонку” Януковича.

У нас зараз хороший союзник – це війна і економічна криза. Бо і те, і те дає нам можливості швидше розхитати систему. Система повинна йти на якісь поступки, бо їй треба гроші для існування. А це – МВФ, який вимагає реформ. І є війна, яка потребує елементарних реформ, щоб бізнес сьогоднішніх посадовців не розвалився.

Вони сприймають державу як бізнес. Щоб далі у них був цей актив, його треба “отбить от наезда рекетиров”. Россія – це рекетир, грубо кажучи. Так вони мислять, і тому вони змушені робити хоча б якісь реформи в сфері оборони, щоб захистити власний актив.

— Должна ли произойти смена политических элит, для того чтобы коррупция исчезла и система изменилась?

— Політику творять конкретні люди. Але правильні та чесні люди не можуть зараз стати владою, бо посади та виборці, на жаль, і досі в Україні - політичний товар.

— Які органи влади сьогодні ви вважаєте найбільш корумпованими?

— Винна в такому рівні політичної корупції, вищої посадової корупції, прокуратура. Конкретно зараз - Генеральна прокуратура. Першим відповідальним за політичну корупцію є Віталій Ярема, генеральний прокурор, відомство якого не карає корупціонерів, і тому їх “бізнес” продовжує бути максимально рентабельним без жодних ризиків. Він несе персональну відповідальність.

Мені дуже боляче, тому що для мене Ярема – це найбільше розчарування Майдану, я чесно скажу. Коли він став генпрокурором – ми були щасливі.  Думали: ну, нарешті. Але як тільки він сказав, що у нього "нема претензій к Даниленку" – все було вже ясно. Це його заступник, який став фігурантом цілого ряду гучних скандалів.

У мене є запитання і до Президента. Як Порошенко буде пояснювати на Заході провал розслідувань по всіх ТОП-посадовцях з клану Януковича? Що призведе до скасування санкцій, бо під них немає аргументів - доказової бази, яку наші правоохоронні органи не спромоглися назбирати за цілий рік. Порошенко, що реально чекає, що після цього Україні даватимуть гроші?

— Почему так получилось? За деньги?

— В березні, коли Європейський Союз наклав санкції на 22  колишніх українських посадовців, це було політичне рішення. Бо як правило міжнародні санкції накладаються по економічних, корупційних злочинах. Тобто не за розстріл Майдану – а за крадіжку з бюджету.

По більшій частині фігурантів “чорного списку” жодних проваджень по 191 статті ККУ, по економічних і корупційних злочинах, не було аж до останнього тижня грудня!

Бездіяльність Генпрокуратури - це спроба поховати весь санкційний список. Я схильний думати скоріше про корупційну складову, а не про профпридатність всього органу на чолі з самим Яремою, який не міг не знати і не цікавитися станом розслідувань таких резонансних справ. Але яка різниця? Чи то, чи то – точно людина не має бути на посаді. Питання, чи треба її посадити після цього в тюрму – це вже інше питання. Але те, що вона не може бути на посаді по любій з цих причин, – очевидно.

 — Новые министры, которые пришли в предыдущее правительство, а потом ушли – к ним возникает все больше вопросов. К [экс-генпрокурору] Мохнику, [экс-главе МинАПК] Швайке. К Министерству экономики тоже есть вопросы. Даже если не сосредотачиваться на фамилиях – к той власти, которая пришла сразу после Майдана у вас к ней есть претензии?

— Так вони сіли на старі схеми. Схема з "Укрекоресурсами" перейшла з рук в руки, без жодних змін. Всі схеми по лісу перейшли з рук в руки. Так, корупційну вертикаль і міністерствах зруйновано. Ушкоджені потоки підйому грошей наверх. Проте самі інструменти і схеми залишились. Питання – куди і кому гроші піднімаються зараз?

 

Комментарии

1000

Правила комментирования
Показать больше комментариев

Последние новости

ТОП-3 блога

Фото

ВИДЕО

Читайте на НВ style

Крупным планом ТОП-10

Подписка на новости
     
Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: