8 декабря 2016, четверг

О честных судах в Украине

комментировать
Позволят ли ментальность и корпоративная культура нашей власти и общества провести по-настоящему эффективную судебную реформу

Верховна рада України нещодавно ухвалила ще один закон, спрямований на реформування судової влади України  «Про забезпечення права на справедливий суд». Президент його ще підписав, але, мабуть, незабаром все ж таки підпише, зважаючи на те, що він найменш  політизований у порівнянні з попередніми, присвяченими очищенню влади взагалі і судової – зокрема.  Як свідчить аналіз цього закону, здійснений фахівцями Центру політико-правових реформ, в ньому з 76 рекомендацій Венеціанської комісії  враховано повністю або частково 47, не враховано – 15, а 14 залишились для конституційних змін, що невідомо коли відбудуться.

Підкилимна боротьба двох підходів - президентського і парламентського - завершилась «мировою угодою» сторін, переможених  і переможців немає.

Що нового принесе новий закон у функціонування судової влади і коли? Як це віддзеркалиться на доступі громадянина до суду і яким чином підвищиться якість  правосуддя в цілому на принципових засадах верховенства права?

Відповіді на ці питання у законі є лише часткові. А часткові відповіді на питання системної кризи у будь-якій сфері не розв’язують проблему, а як, правило заганяють її ще далі, у невизначений стан і навіть у глухий кут. Не вдаючись до детального аналізу положень нового закону, який вже  зробили і ще будуть робити фахівці у сфері  функціонування судової влади,  звертаю увагу лише на одну проблему, яка, на мій погляд, безпосередньо пов’язана з  її реформуванням.

Йдеться про порядок і процедури формування нових складів Вищої ради юстиції і Вищої кваліфікаційної комісії,  діяльність яких є визначальною у сфері добору і розстановки (призначення, переводу і звільнення) суддів, а також їх дисциплінарної відповідальності за  належне або неналежне виконання своїх повноважень.

Керівні органи судової влади знову будуть формуватися з тих же суддів, яких треба, за вимогою суспільства, люструвати та атестувати

Що стосується критеріїв відбору потенційних членів цих органів судової влади, то вони стали чіткішими і зрозумілішими, покращені і процедури їх обрання та призначення. І це позитивний крок законодавців. Чи будуть вони дотримані і виконані – ось в чому питання.

По-перше, залишився квотний принцип формування цих органів. При тому, що перевага надана  кандидатам з числа діючих суддів і суддів у відставці, їх обрання чи призначення здійснюється декількома органами, у тому числі й  органами державною влади: президентом,  парламентом  і уповноваженим ВРУ з прав людини, міністерством юстиції, прокуратурою, суддями, а також представниками  науково-освітянської юридичної спільноти.

З одного боку,  таке представництво з  відповідними процедури відбору і призначення  чи обрання начебто мають слугувати реформуванню судової влади, яке з нетерпінням чекає народ України, який рівно рік тому повстав проти її свавілля  судів разом з міліцією і прокуратурою. А з другого - багаторічний досвід (включно з періодом існування СРСР) функціонування  в нас демократичних за формою і змістом процедур різного виду колегіальних і персональних призначень та обрань беззаперечно свідчить, що нігілістичне  ставлення  до таких процедур і майже постійне бажання і «доцільність» їх порушення  з боку значної, якщо не переважної, більшості суспільства вщент нівелюють ці процедури.

По-друге, з яких суддів формуються і будуть формуватися ці органи? З тих, яких треба, за вимогою суспільства, люструвати та атестувати? Питання риторичні.

Обирають і призначають тих, кого «треба», і жодна процедура, якщо вона не дотримується, нічим не допоможе змінити систему. В результаті – «маємо те, що маємо», як казав класик нашої сучасної політики.

Отже, чесні і справедливі суди з’являться в Україні тоді, коли:

1. Всі громадяни України, а можновладці – в першу чергу і  без  будь-якого виключення за будь-якими ознаками, будуть виконувати (а не дотримуватись) чинну Конституцію і закони України.

2. Конституційний принцип верховенства парва буде не декларацією і не гаслом, а вимогою, якою ніхто не буде нехтувати.

3. До органів судової влади усіх рівнів і форм діяльності прийдуть громадяни України, які будуть обрані чи призначені на свої посади за критеріями: честі, гідності, сумління, особистої професійної відповідальності, життєвого досвіду  та належного рівня професійної підготовки, - лише з однією метою – розсудити, а не «засудити чи посадити» життєвий спір сторін на засадах верховенства права, а не тільки закону, і справедливості в межах загальнолюдських цінностей.

4. За порушення зазначених вище критеріїв особи, яким довірено вершити правосуддя, будуть беззастережно і негайно звільнятися з займаних посад з правом оскарження такого звільнення до органів (судів  професійної честі), члени  яких матимуть бездоганну репутацію щодо своєї об’єктивності, неупередженості і незаангажованості з боку будь-кого і відповідатимуть своєю честю та ім’ям за ухвалене рішення.

5. Посада судді буде престижною з точки зору суспільної оцінки, а не з точки зору владних повноважень і наявності мантії на плечах із суддівським знаком на грудях, та буде належним оплачена суспільством, а не з бажання одних можновладців впливати на інших.

Впевнений, що чимало читачів назвуть ці пункти фантазією, ілюзією, ідилією. Це право кожного оцінити їх саме так. Я ж залишаюсь впевненим прихильником  саме такого підходу до реформування судової влади України. Він достатньо складний, довгий, але реальний. Потрібні лише бажання, воля і цілеспрямована, наполеглива діяльність тих, від кого залежить  кінцевий результат.

Комментарии

1000

Правила комментирования
Показать больше комментариев
Если Вы хотите вести свой блог на сайте Новое время, напишите, пожалуйста, письмо по адресу: nv-opinion@nv.ua

Мнения ТОП-10

Читайте на НВ style

Последние новости

Подписка на новости
     
Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Все материалы раздела Мнения являются личным мнением пользователей сайта, которые определены как авторы опубликованных материалов. Все материалы упомянутого раздела публикуются от имени соответствующего автора, их содержание, взгляды, мысли не означают согласия Редакции сайта с ними или, что Редакция разделяет и поддерживает такое мнение. Ответственность за соблюдение законодательства в материалах раздела Мнения несут авторы материалов самостоятельно.