27 июня 2017, вторник

О кнопкодавах в Раде. Ответ Ольге Черваковой

комментировать
Контраргументы к замечаниям относительно принятого Радой законопроекта против кнопкодавов

 1. «Стаття 80 Конституції говорить про те, що "депутат не може бути притягнутий до кримінальної відповідальності". Це одна зі складових так званої "недоторканості", яку ми хочемо скасувати. Законопроектом 1895 передбачається, що кнопкодавів будуть, зокрема, позбавляти керівних посад в комітетах ВР. Обмеження права обіймати керівні посади досі застосовувалися лише до осіб, визнаних винними в кримінальних правопорушеннях за вироком суду. Пам'ятаєте, ми всі рахували, скільки років Юлія Тимошенко не зможе стати прем'єр-міністром у разі песимістичного сценарію? Це було частиною ганебної ухвали Родіона Кірєєва, без якої, однак, навіть правовий еквілібрист Януковича Андрій Портнов не зміг би вигадати спосіб застосувати таку санкцію стосовно лідерки опозиції. Отже, обмеження обіймати посади – фактично кримінальне покарання. Юристи ГНЕУ про цю норму говорять так: "ці обмеження не узгоджується з природою депутатського мандату, та за своїм характером подібні до кримінального покарання, передбаченого статтею 55 Кримінального Кодексу України". Тепер роль Родіона Кірєєва візьмуть на себе самі депутати», - пише депутат Ольга Червакова у своїй колонці для «НВ».

Спростування

Законопроект передбачає:

1. Якщо на момент порушення депутат не займає керівної посади в комітеті – заборону народному депутату – порушнику займати посади голови, першого заступника, заступника, секретаря комітету Верховної Ради до кінця відповідного скликання Ради;

2. Якщо народний депутат – порушник на момент вчинення неособистого голосування обраний на одну із вказаних посад на момент накладення на нього стягнення, всім депутатським корпусом на наступному пленарному засіданні Верховної Ради розглядається питання про відкликання кнопкодава з посади голови, першого заступника, заступника, секретаря комітету Верховної Ради із забороною такому народному депутату займати відповідні посади в комітетах до кінця поточного скликання Верховної Ради (+ втрата фракцією своєї квоти).

Суть законопроекту в тому, щоб бити по найчутливіших для кнопкодавів точках, за винятком притягнення до кримінальної відповідальності та складання мандата

Твердження, що обмеження права обіймати керівні посади мають застосовуватися лише до осіб, визнаних винними в кримінальних правопорушеннях, за вироком суду, і недопустимо його застосовувати в адміністративному або дисциплінарного порядку, абсурдне.

«Легкі» форми кримінальних покарань мають аналоги і в інших сферах права. Чому противники законопроекту вважають, що обмеження на роботу на керівних посадах в комітетах ВР чимось гірше?

2. Далі. До кнопкодавів пропонується застосовувати одразу декілька стягнень. Окрім вигнання з керівних посад в комітетах – ще й виключення з офіційних делегацій, позбавлення права брати участь у пленарних засіданнях, припинення нарахування зарплатні, заборона на відрядження. В цьому юристи ГНЕУ також побачили порушення Конституції, а саме – ч.1 ст.61, де написано, що "ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне і те саме правопорушення". Проголосований в першому читанні законопроект встановлює цілий букет таких покарань. А місію виносити вироки замість суду знову взяли на себе народні обранці.

Спростування

У множинності негативних наслідків для кнопкодава немає жодної суперечності положенням           ч. 1 ст. 61 Конституції.

По-перше, притягнення до відповідальності здійснюється один раз (тільки можливість позбавлення повноважень діючих керівників комітетів має відкладальну дію – в межах єдиної процедури притягнення до відповідальності за один епізод кнопкодавства), кількість же наслідків закон не обмежує.

По-друге, множина наслідків має безліч нормативних прикладів буквально "на поверхні":

1. Неустойка, інфляційні нарахування та 3 % річних за порушення договору (і це ще не все);

2. Основне і додаткове покарання у кримінальному праві (+ судимість + іноді – згідно інших актів законодавства: обмеження в усиновленні дітей, участі у виборах, участі їх підприємств у тендерах, допуску до державної таємниці, допуску до багатьох занять а-ля банківська справа + купа інших неприємностей);

3. Покарання прогульників згідно трудового законодавства (звільнення, негативний запис у трудовій книжці, позбавлення членства у профспілковій організації, невиплата зарплати за час прогулу, позбавлення членства у внутрішніх комісіях тощо (або догана із незастосуванням до порушника заходів заохочення протягом певного періоду). 

Суть законопроекту і полягає у тому, щоб бити по найчутливіших для кнопкодавів точках, за винятком притягнення до кримінальної відповідальності та складання мандата – в силу об'єктивних труднощів у реалізації як першого, так і другого.

Серед наведених випадків є приклади накладення на порушника комплексного покарання в межах притягнення до юридичної відповідальності одного виду.

3. Є і дрібніші законодавчі провали – наприклад, норма про те, що факт кнопкодавства повинен встановлювати спікер. Тобто, він тепер і спікер, і поліцейський, і восьмирукий Шива – в одному обличчі. Це ж якою непересічно талановитою треба бути людиною, щоб одночасно спостерігати за 450-тьма кнопками! Особливо – на галерці, під балконами.

Спростування

В тексті законопроекту зазначено, що головуючий на пленарному засіданні встановлює не факт кнопкодавства, а особу порушника. Формулювання "встановлює особу народного депутата, який порушив вимоги щодо особистого голосування" передбачає, що головуючому не обов'язково встановлювати факт кнопкодавства емпіричним шляхом – інформацію він може отримати і з інших джерел.

4. Те саме станеться з законом про кнопкодавів. Якщо слабкі місця 1895 побачили експерти ГНЕУ, то їх побачать і інші. Знаєте, як буде? Перший же депутат, якому "вліплять" покарання, подасть до суду – і виграє! Отримає рішення, що стягнення незаконні. Адже Конституція – закон прямої дії, вона тому і називається "Основний закон", що вона головніша за всі інші нормативні акти, і якщо якийсь закон їй суперечить, то він може бути визнаний недійсним.

До речі, відповідне подання щодо визнання цього закону таким, що не відповідає Конституції, також може бути направлено до Конституційного Суду. Висновок касаційної інстанції, з огляду на викладене, буде очевидний. А парламент виглядатиме як збіговисько неандертальців, які вчергове погналися за блискучою обгорткою.

Спростування

Фактична порожність заяв про неконституційність законопроекту доведена у попередніх спростуваннях. Тут варто лише нагадати, що кнопкодавство в правовому полі присікають всі країни цивілізованого світу (в "цивілізованій" Росії, навпаки, неособисте голосування дозволене – ст. 85 Регламенту Державної Думи РФ).

І для довідки: Конституційний суд не є судом касаційної інстанції, його рішення остаточні та оскарженню не підлягають – в конституційному судочинстві України немає інстанцій, взагалі ніяких.

5. Або ще один шлях, найпростіший і найшвидший: система "Рада-3". Тим більше, що на так званий "сенсорний палець Яценюка" вже витрачено державні гроші. З того часу екс-спікер вже встиг побувати в опозиції, змінити кілька політичних сил і стати прем'єр-міністром, а запровадження сенсорної кнопки, яка могла би стати ефективнішою за будь-яку кару, стабільно не зазнає жодного прогресу.

Спростування

З висновку Регламентного комітету від 15.01.2015 щодо законопроекту: "Згідно з листом керівника Управління комп'ютеризованих систем Апарату Верховної Ради України Сидоренка та головного конструктора системи "Рада-3" Морозова, амортизаційний знос системи, створеної на елементній базі середини 90-х років, складає близько 100 %. Тобто, нагальною є потреба розробки і впровадження програмно-технічного комплексу – системи "Рада-4", який повною мірою відповідатиме чинному законодавству України" [цифра, яку озвучували – 100 млн грн.].

Не знаю, правда це чи ні – не моя спеціалізація, але захисники кнопкодавства на цій аргументації вельми успішно спекулюють.

Читайте срочные новости и самые интересные истории в Viber и Telegram Нового Времени.
ПОДПИШИТЕСЬ НА РАССЫЛКУ   Михаил Серебряков   И ЧИТАЙТЕ ТЕКСТЫ ИЗБРАННЫХ АВТОРОВ КАЖДЫЙ ВЕЧЕР В 21:00
     
Если вы нашли ошибку в тексте, выделите ее мышью и нажмите Ctrl+Enter

Комментарии

1000

Правила комментирования
Показать больше комментариев
Если Вы хотите вести свой блог на сайте Новое время, напишите, пожалуйста, письмо по адресу: nv-opinion@nv.ua

Мнения ТОП-10

Читайте на НВ style

Последние новости

Подписка на новости
     
Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Все материалы раздела Мнения являются личным мнением пользователей сайта, которые определены как авторы опубликованных материалов. Все материалы упомянутого раздела публикуются от имени соответствующего автора, их содержание, взгляды, мысли не означают согласия Редакции сайта с ними или, что Редакция разделяет и поддерживает такое мнение. Ответственность за соблюдение законодательства в материалах раздела Мнения несут авторы материалов самостоятельно.