4 декабря 2016, воскресенье

К чему приведет псевдоборьба с офшорами

комментировать
Отечественный капитал легко найдет альтернативу Кипру, и это будут действительно «глухие» офшоры

Остання прес-конференція прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка залишила враження, що глава уряду та решта населення України існуюють у паралельних світах. Очільник Кабміну говорив про викорінення корупції на «макрорівні» і про залишкову її наявність на «мікрорівні». Що має на увазі юрист і економіст Яценюк під мікро- та макрорівнями корупції, сказати тяжко.

Ще важче визначити, чи достатньою мірою він обізнаний з поняттям «офшори». Питання це закономірно виникає у зв’язку із наміром уряду денонсувати підписану нещодавно конвенцію з Кіпром «Про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи».

Так, у певному розумінні Кіпр – країна «непроста». Одна з тих чотирьох європейських держав, які висловились проти введення санкцій щодо Росії. Даремно віце-президент США Джон Байден витрачав час на агітацію уряду Кіпру відносно приєднання до останніх. Введення санкцій щодо Росії для економіки кіпріотів – смерті подібно: на острові й так спостерігається падіння ВВП. У 2013 році цей показник скоротився на 5,4%, у 2014-му – на 4,8%.

Якщо ж на додачу до цього компанії та приватні особи з РФ будуть змушені піти з кіпрської юрисдикції, країна загрузне в рецесії. У 2014 році Кіпр став найбільшим іноземним інвестором Росії ($ 69 млрд.) і другим за популярністю зарубіжним напрямком для інвестицій з Росії ($ 33 млрд.). Однак все вище зазначене стосується лише відносин між Кіпром та РФ. При всьому цьому Кіпр не є «класичним» офшором.

Україна знизить свою інвестиційну привабливість, яка й без того є невисокою. Відомо, що гроші люблять тишу та спокій

Офшор – це юрисдикція, котра має нульові або дуже низькі відсоткові податкові ставки для нерезидентів та дозволяє ретельно приховати справжнього бенефіціара компанії чи трасту. У 2011-му Кабмін визначив перелік офшорних зон, до якого увійшли, зокрема, Беліз, острів Гернзі, острів Мен, Монако, Британські Віргінські острови, Науру, Кайманові острови, Сейшельські острови тощо. Знавці, до речі, додають до цього списку ще й Співдружність Домініки, Федерацію Сент-Кіттс і Невіс, Маршалові острови, острів Ніуе, острів Кука. Проте у жодному варіанті не фігурує Кіпр.

Чому? Та тому, що Кіпр – член Європейського Союзу з 2004 року. А це означає, що на країну поширюються директиви ЄС з питань протидії відмиванню грошей. Відтак ще десять років тому країна була змушена скасувати нульові податкові ставки для іноземних інвесторів. Те саме стосується, власне, і Великої Британії: королівство також не є типовим офшором, але водночас є державою, надзвичайно привабливою з точки зору інвестування.

Згідно із рейтингом економік від Світового банку Doing Business-2014, Велика Британія входить у топ-10 країн за легкістю ведення бізнесу. Компанії, що реєструються у ній, дбають не так про уникнення оподаткування, як про піднесення своєї репутації. Що ж стосується завіси секретності, то інформація про номінальних власників компанії є загальнодоступною і міститься у державному реєстрі Великої Британії. Аналогічним чином все облаштовано і на Кіпрі.

До того ж, слід пам’ятати про те, що з 1 січня 2017 будуть відкрити всі рахунки нерезидентів, які внесуть до відкритого податкового реєстру країн, де ці рахунки знаходяться. Плюс банкам стане відомий кінцевий власник бізнесу, бо без цього рахунок відкрито не буде.

Тепер, власне, про угоду між Україною та Кіпром, котру хоче денонсувати Яценюк. Це типова угода, покликана поліпшувати інвестиційний клімат. І укладена вона не лише з Кіпром, а й ще з 72 країнами світу. Для чого існує конвенція про уникнення подвійного оподаткування? Це дуже просте питання. Що стосується українських громадян, то, завдяки її дії, наші гастарбайтери позбавлені необхідності платити податки двічі (принаймні, так було до ухвалення нової редакції Податкового кодексу).

Що ж стосується інвесторів, котрі – навпаки – працюють в Україні, їм така угода гарантує недоторканість прибутків, які можна буде вивезти на батьківщину після сплати усіх податків в нашій державі. Відтак питання: чого доб’ється уряд Яценюка, скасувавши угоду з Кіпром? Наслідки будуть щонайменше потрійного плану.

По-перше, Україна знизить свою інвестиційну привабливість, яка й без того є невисокою. Відомо, що гроші люблять тишу та спокій. Іноземний капітал буде «заходити» тільки в ті країни, де його реально зберегти та примножити, де не варто побоюватися несподіваного повороту урядових настроїв на 180 градусів, де немає корупції (привіт Яценюку з «макро»- та «мікрорівня»!), де загалом працювати приємно, а отримувати прибуток – легко.

По-друге, Україна власноруч завдасть удару по своєму міжнародному іміджу. Адже досі наша держава розглядала кіпрські компанії як повноправних учасників міжнародного бізнесу, позбавлених характеристик офшорних зон. Погляд України на Кіпр зазнав корекції не тому, що змінився сам Кіпр, а тому, що Яценюкові забагнулось заявити, що з офшорами покінчено. Хоча насправді з ним навіть нічого й не почато.

За часів Януковича Україна проявила себе як держава, котра дуже різко збочила зі шляху зближення з НАТО. Хоча до того кілька років поспіль стукала у двері Альянсу. Тоді ж – напередодні вікопомного Вільнюського саміту у 2013-му – вона так само несподівано відмовилась від підписання Угоди про асоціацію з ЄС. Попередня антинародна влада підривала довіру до України як могла; демократично обрана нинішня йде тим самим шляхом, додаючи до образу нашої держави ще один штрих: ми не вміємо дотримуватись взятих на себе економічних зобов’язань.

Нарешті, у діях уряду є ще один – третій за рахунком – негативний момент. Вітчизняний капітал з легкістю знайде альтернативу Кіпру. І це будуть дійсно «глухі» офшори на кшталт «екзотичних» країн, перерахованих вище, чиї назви мало що говорять пересічному обивателю, але є значимими для обізнаних з офшорними зонами бізнесменів.    

Отож, у денонсуванні угоди з Кіпром є лише один плюс – піар для Арсенія Яценюка. Псевдосенсація, котру він згодовує не посвяченим у тонкощі офшорів слухачам / глядачам або ж і власним колегам по уряду / парламенту, які залюбки прикидаються малограмотними в цьому питанні. Аніж так боротися з офшорами, краще не починати боротьбу зовсім. За неї стає дуже соромно, а за державу – прикро. От тільки обидва ці відчуття навряд чи знайомі Арсенію Яценюку та його Кабінету.

Комментарии

1000

Правила комментирования
Показать больше комментариев
Если Вы хотите вести свой блог на сайте Новое время, напишите, пожалуйста, письмо по адресу: nv-opinion@nv.ua

Мнения ТОП-10

Читайте на НВ style

Последние новости

Подписка на новости
     
Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Все материалы раздела Мнения являются личным мнением пользователей сайта, которые определены как авторы опубликованных материалов. Все материалы упомянутого раздела публикуются от имени соответствующего автора, их содержание, взгляды, мысли не означают согласия Редакции сайта с ними или, что Редакция разделяет и поддерживает такое мнение. Ответственность за соблюдение законодательства в материалах раздела Мнения несут авторы материалов самостоятельно.