5 декабря 2016, понедельник

Как уменьшить налоги и не создать дыру в бюджете

комментировать
Нам нужно найти способ проводить реформы, не снижая и без того крайне низкий уровень социальных стандартов

42% української економіки перебуває в «тіні». Такими даними «потішило» нас Міністерство економічного розвитку і торгівлі наприкінці минулого року. В грошовому еквіваленті це близько 950 млрд. грн. Сума астрономічна як для України в її нинішньому стані.

А що в Європі, запитаєте ви? Там теж є «тінь», але вона в рази менша, ніж в Україні. В таких країнах, як Люксембург, Нідерланди чи Великобританія, рівень тіньової економіки складає менше 10%. В середньому в країнах Європейського Союзу – 18,3% від ВВП.

Чому така прірва між ЄС та Україною? Одна з ключових причин – рівень податкового навантаження та складність адміністрування.

Україна знаходиться на 107-му місці із 189 країн за показником оподаткування в рейтингу Doing Business 2016. Щоб сплатити податки, український бізнес в середньому щороку витрачає 350 годин.

Для порівняння: в багатих країнах, які входять в Організацію економічного співробітництва та розвитку – 176,6 годин.

Щоб сплатити податки, український бізнес в середньому щороку витрачає 350 годин

Загальна ставка оподаткування (відсоток від прибутку) в Україні становить 52,9%, що на фоні 34,9% в країнах Європи та Центральної Азії аж ніяк не стимулює до виходу з «тіні». 

Отже, іншого варіанту, окрім зменшення податкового тиску, у нас немає. Однак, як тільки ми знижуємо податкові ставки, виникає проблема падіння доходів державного бюджету. У всіх публічних виступах в моменти обговорення податкової лібералізації звучить сакральне запитання: чим пенсії платити будемо? Для прикладу, останні розрахунки Світового банку свідчать, що зменшення, скажімо, на 10% ставки обов’язкових зборів з фонду заробітної плати зменшує надходження в більшості сценаріїв на 5-9%. Навіть за умови збільшення кількості працюючих.

Таким чином, ми потрапляємо в патову ситуацію. Потрібно знижувати ставки податків, інакше не буде економічного зростання. Одночасно варто знайти варіанти, як компенсувати втрати бюджету. Принаймні, протягом перших кількох років, поки не запуститься маховик економіки.

Інститут суспільно-економічних досліджень дійшов висновку, що зменшення податків має відбуватися паралельно із запровадженням ефективних методів детінізації економіки.

Що це за методи? Серед іншого в світі використовуються:

- системи непрямого контролю за допомогою системи оцінки ризиків, коли інтелектуальна система (програма) вказує на розбіжності між даними, наданими суб’єктами господарювання, виявляє та оцінює їх;

- системи прямого електронного контролю за допомогою фіскалізації (зобов’язання суб’єктів господарювання встановлювати пристрої для зчитування та аналізу інформації).

Такі системи дозволили б значно підвищити надходження до державного бюджету. І тут ще раз варто нагадати про 42% ВВП в тіні, або близько 950 млрд. грн. в грошовому еквіваленті. Який ефект ми отримаємо, якщо цей показник зменшиться хоча б вдвічі? Це десятки і сотні мільярдів гривень.

Саме тому одночасне запровадження таких систем і зменшення податкового навантаження – поки що єдиний прийнятний варіант, який дозволить проводити реформи, не знижуючи і без того вкрай низький рівень соціальних стандартів.   

Комментарии

1000

Правила комментирования
Показать больше комментариев
Если Вы хотите вести свой блог на сайте Новое время, напишите, пожалуйста, письмо по адресу: nv-opinion@nv.ua

Мнения ТОП-10

Читайте на НВ style

Последние новости

Подписка на новости
     
Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Все материалы раздела Мнения являются личным мнением пользователей сайта, которые определены как авторы опубликованных материалов. Все материалы упомянутого раздела публикуются от имени соответствующего автора, их содержание, взгляды, мысли не означают согласия Редакции сайта с ними или, что Редакция разделяет и поддерживает такое мнение. Ответственность за соблюдение законодательства в материалах раздела Мнения несут авторы материалов самостоятельно.