26 марта 2017, воскресенье

Освободиться от Газпрома. Как положить конец энергетической монополии

комментировать
От конкуренции в сфере энергетики будет зависеть национальная безопасность Украины

Вже більше року не вщухають розмови про структурні реформи в економіці України. Не є осторонь і реформа енергетична, яка багато в чому є визначальною для  економіки, функціонування державного механізму та гарантування національної безпеки. На щастя, щось все ж-таки змінюється.

Важливим елементом цієї реформи є ліквідація монополізму, який становить одну з найбільш серйозних проблем на енергетичному ринку ще з часів здобуття незалежності. Відповідно, подолання монополізму передбачає серйозні кроки до запровадження як законодавчих, так і практичних методів до стимулювання конкуренції. Вагомим кроком вперед є те, що підготовка реформи здійснюється у тісній співпраці з Енергетичним Співтовариством та в рамках виконання Україною вимог Третього енергетичного пакету та Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. 

Першим кроком на шляху до демонополізації енергетичної галузі стало прийняття закону України “Про ринок природного газу”, який передбачає значні кроки назустріч ринковим механізмам на газовому ринку. Поки що це єдиний закон, який вже прийнятий. Ефект від закону має стати відчутним згодом, адже він почне діяти з першого жовтня поточного року.  Тоді і можна буде побачити, чи впоралися законодавці зі своїм завданням.

Варто пам’ятати, що монополізований ринок — це безпосередня загроза суспільству і державі, це величезні, подекуди мільярдні збитки. Україна не може допустити повернення до нещадного монополізму. 25 років тому, на жаль, трапилося так, що енергетична галузь, передусім газ та електроенергетика, потрапили в монополістичну пастку.

От конкуренции в сфере энергетики будет зависеть национальная безопасность Украины

Відсутність конкуренції довела свою згубність. Протягом тривалого часу окремі компанії визначали як і за яку ціну постачати споживачам газ та електроенергію. Внаслідок цього Україна та українці стали заручниками скрутного становища. Найгірша ситуація була на ринку природного газу. “Газпром” - монополіст газового ринку — довільно визначав ціну на природній газ для України, тримаючи Київ на газовому зашморгу, який міг використати для власних політичних цілей.

Така тісна залежність від російського імпортера газу підтвердила розуміння важливості конкуренції, яку стали розуміти не лише як економічну боротьбу за ринок, а, швидше, як питання національної безпеки. Вагомим підтвердженням цьому були також часті газові війни, які породжували і продовжують породжувати проблеми.

Звичайно, без контролю з боку держави необмежена конкуренція може породити нові проблеми. Наприклад, поставатиме питання забезпечення енергоресурсами малозабезпечених громадян та важливих секторів державної економіки — тут без прямої участі держави не обійтися.  Для того, щоб наглядати за цими процесами, як закон про ринок газу, так і закон про функціонування ринку електричної енергії передбачають посилення ролі двох важливих органів: перший з них — національний регулятор, фактично, ключовий “енергетичний” орган країни, другий — антимонопольний орган, головним завданням якого є недопущення монополізації ринку.

Як вже зазначалося, великим позитивним кроком саме цієї реформи є тісна співпраця у підготовці законопроектів та планів їх імплементації з Енергетичним Співтовариством. Особливо важливим є те, що Україна є членом цієї організації, а успішна реалізація реформи дозволить нашій державі вийти на європейські енергетичні ринки. Однак, спершу потрібні суттєві реформи.

У Секретаріаті Енергетичного Співтовариства — постійно діючому органі організації, відзначають, що українська енергетична реформа повинна відповідати наступному плану дій. По-перше, Україна повинна прийняти відповідне законодавство, яке б відповідало європейським стандартам — це позитивний крок, адже без цього Україна не зможе повністю імплементувати і вимоги Угоди про асоціацію. Тому і недарма в самому Співтоваристві ця рекомендація вважається першочерговою.

По-друге, законодавство України має перейняти acquis — по суті, право Співтовариства — як нормативно-правову базу для функціонування енергетичного комплексу України. Найважливішим документом acquis є Третій енергетичний пакет, який містить наступні ключові для української реформи цілі: ліквідація монополій, створення рівних конкурентних умов, надання споживачам більшого захисту та забезпечення низьких цін на енергоносії.

По-третє, наголошується на необхідності посилити роль регулятора — національного регуляторного органу в сфері енергетики.

Повертаючись до попередніх параграфів, наголошу, що, незважаючи на окремі негативні наслідки реформи, в першу чергу - підвищення тарифів, - європейське енергетичне законодавство, передбачає широкі права для споживачів, які коротко можуть бути викладені наступним чином:

  • право розірвання контрактів з постачальниками електрики;
  • право компенсацій;
  • право бути поінформованим про фактичне споживання електрики;
  • право отримання електроенергії від обраного постачальника;
  • право захисту від ринкового зловживання: національний регулятор матиме право здійснювати коригуюче визначення ціни та встановлювати граничні ціни.

Комментарии

1000

Правила комментирования
Показать больше комментариев
Если Вы хотите вести свой блог на сайте Новое время, напишите, пожалуйста, письмо по адресу: nv-opinion@nv.ua

Мнения ТОП-10

Читайте на НВ style

Последние новости

Подписка на новости
     
Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Все материалы раздела Мнения являются личным мнением пользователей сайта, которые определены как авторы опубликованных материалов. Все материалы упомянутого раздела публикуются от имени соответствующего автора, их содержание, взгляды, мысли не означают согласия Редакции сайта с ними или, что Редакция разделяет и поддерживает такое мнение. Ответственность за соблюдение законодательства в материалах раздела Мнения несут авторы материалов самостоятельно.