25 июня 2017, воскресенье

Как Украине достичь экономического роста

комментировать
Успех возможен лишь при переходе от нынешнего "стабилизационного" к модернизационному курсу

Як кров для організму є носієм життєво необхідного кисню та корисних елементів, так і інвестиції для економіки – носій технологій та джерело продуктивності й багатства. Приток інвестицій в реальний сектор економіки є запорукою економічного зростання, а також стабільності цін та курсу національної валюти.

Інвестиції є однією з чотирьох фундаментальних складових ВВП, але на жаль, з часом їх роль у формуванні національного багатства України послідовно знижується. Країна вже перейшла межу, за якою починається “режим проїдання”. Річка інвестицій перетворюється в струмок, а море національної економіки в озеро. Наша економіка, не зважаючи на виключний ресурсний та людський потенціал, залишається ізольованою від світової. Про це свідчить і рівень прямих іноземних інвестицій на душу населення у порівнянні з іншими країнами.

На цьому фоні переможні реляції про успіхи реформ, концентрація на рейтингах Doing Business та обіцянки євроінтеграції виглядають справжнім знущанням. Україна потерпає від затяжного «інвестиційного голоду», який підриває засади майбутнього економічного зростання. Це неможливо виправити ані дерегуляцією, ані приватизацією, ані новими кредитами Міжнародного валютного фонду. Не лікується цей голод і Угодою про асоціацію з ЄС. І що найголовніше – він не пройде сам по собі.

Це вже більше ніж економічне чи політичне, це вже світоглядне питання, питання життя і смерті для країни. Час виходити зі сплячки та включати форсаж! Час ставити на чолі кута інвестиції та робочі місця, а не обсяг траншів МВФ чи сходинки в рейтингу Doing Business. Нові пріоритети визначають новий зміст економічної політики по всіх її ключових складових.

1. Податки

Стабілізаційний курс: Пріоритет – фіскальна консолідація (врівноваження доходів та видатків держбюджету). Нейтральні, «рівні для усіх», зазвичай високі, по суті, репресивні податки без «виключень» та спеціальних інвестиційних режимів. Вони забезпечують короткострокову фінансову стабільність, але підкошують майбутнє економічне зростання та консервують існуючу (сировинну) структуру економіки.

Модернізаційний курс: Пріоритет – швидке економічне зростання. Стимулюючи та диференційовані (не однакові для всіх) податки. Податкові канікули та знижки для нових виробництв, високотехнологічного бізнесу, креативних індустрій. Вони забезпечують умови структурної модернізації, прискореного зростання, а також детінізації та демонополізації економіки, сприяють довгостроковій фінансовій стабільності.

2. Митні ставки

Стабілізаційний курс: Пріоритет – максимальна лібералізація міжнародної торгівлі. Мінімізація тарифних торговельних бар’єрів, і вивізних, і ввізних без врахування вигідності чи не вигідності цього вітчизняним виробникам.

Модернізаційний курс: Пріоритет – розвиток переробної промисловості та захист вітчизняного виробника. Формування торговельної політики і зокрема митне регулювання, прийняття та виконання міжнародних зобов’язань з максимальним врахуванням інтересів вітчизняних виробників.

3. Кредитні ставки

Стабілізаційний курс: Пріоритет – макрофінансова стабілізація, стримування інфляції. Проведення політики «дорогих коштів» для гальмування інфляційних процесів в економіці. Дорогі кредити комерційних банків і відсутність масштабних державних програм компенсації відсоткових ставок для виробників, аграріїв, МСБ, експортерів.

Модернізаційний курс: Пріоритет – забезпечення реального сектору економіки доступними кредитними ресурсами. Запровадження масштабних державних програм компенсації відсоткових ставок для виробників, аграріїв, МСБ, експортерів через спеціальні інститути розвитку: експортно-кредитне агентство, державний банк розвитку, фонд підтримки малого бізнесу.

4. Тарифи (енергетика, перевезення)

Стабілізаційний курс: Пріоритет – балансування фінансових планів держмонополій, фіскальна консолідація (врівноваження доходів та видатків держбюджету). Проведення політики «локальної оптимізації», спрямованої на вирішення проблем окремих галузей чи підприємств за рахунок інших, часто більш важливих системоутворюючих галузей та сфер економіки.

Наприклад, наповнення держбюджету через вилучення з промисловості фінансових ресурсів підняттям тарифів держмонополії на перевезення або компенсація дефіциту газової держмонополії через підвищення тарифів для споживачів, які часто відбуваються без належного економічного обґрунтування та без врахування негативних ефектів такої політики для економіки в цілому.

Модернізаційний курс: Пріоритет – стимулювання розвитку реального сектору економіки. Проведення політики «глобальної оптимізації» в інтересах економіки в цілому. Прийняття рішень щодо зміни тарифів на основі розрахунку системних ефектів – зайнятості, інвестицій, експорту та ін.

Встановлення тарифів на рівнях, які дозволяють максимізувати економічне зростання. В тому числі шляхом надання державою підприємствам реального сектору економіки, особливо новим виробництвам, тарифних знижок та преференцій.

5. Курс гривні

Стабілізаційний курс: Пріоритет – вирівнювання торговельного балансу. Непередбачуване для учасників ринку стрибкоподібне послаблення курсу національної грошової одиниці.

Модернізаційний курс: Пріоритет – масштабне збільшення експорту. Передбачуване для учасників ринку кероване повільне послаблення курсу національної грошової одиниці.

6. Державні закупівлі

Стабілізаційний курс: Пріоритет – мінімізація видатків держбюджету. Згортання державних програм, зменшення ролі держави як гравця на економічній арені.

Модернізаційний курс: Пріоритет – «розігрів економіки» через нарощування державного споживання. Розгортання пріоритетних державних програм в прозорому режимі з прибиранням корупційних втрат, збереження активної ролі держави в економіці.

6. Регуляторні правила

Стабілізаційний курс: Пріоритет – дерегуляція. Зменшення інституційної спроможності та ролі держави як регулятора. Максимальне усунення держави від регулювання економічних процесів в країні. Держава – спостерігач.

Модернізаційний курс: Пріоритет – ефективна регуляція. Підсилення інституційної спроможності та ролі держави як регулятора для забезпечення керованості економічних процесів. Держава – ефективний регулятор –водій, а не пасажир.

Я переконаний, що успіх України можливий лише при переході від нинішнього “стабілізаційного” до модернізаційного курсу.

Читайте срочные новости и самые интересные истории в Viber и Telegram Нового Времени.
ПОДПИШИТЕСЬ НА РАССЫЛКУ   Виктор Галасюк   И ЧИТАЙТЕ ТЕКСТЫ ИЗБРАННЫХ АВТОРОВ КАЖДЫЙ ВЕЧЕР В 21:00
     
Виктор Галасюк
Виктор Галасюк
Кандидат экономических наук, член Наблюдательного совета КМЭФ, почетный президент UAID
Другие мнения автора
Если вы нашли ошибку в тексте, выделите ее мышью и нажмите Ctrl+Enter

Комментарии

1000

Правила комментирования
Показать больше комментариев
Если Вы хотите вести свой блог на сайте Новое время, напишите, пожалуйста, письмо по адресу: nv-opinion@nv.ua

Мнения ТОП-10

Читайте на НВ style

Последние новости

Подписка на новости
     
Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Все материалы раздела Мнения являются личным мнением пользователей сайта, которые определены как авторы опубликованных материалов. Все материалы упомянутого раздела публикуются от имени соответствующего автора, их содержание, взгляды, мысли не означают согласия Редакции сайта с ними или, что Редакция разделяет и поддерживает такое мнение. Ответственность за соблюдение законодательства в материалах раздела Мнения несут авторы материалов самостоятельно.