5 декабря 2016, понедельник

Как будут голосовать донбасские и крымские переселенцы

комментировать
Каким образом нужно изменить законодательство, чтобы уехавшие из Донбасса и Крыма люди смогли проголосовать на местных выборах

На розгляді в  Комітеті Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя одночасно знаходяться три проекти закони щодо забезпечення виборчих прав внутрішньо переміщених осіб (ВПО).

Згідно нині діючого законодавства, ВПО можуть голосувати на виборах президента України та на парламентських виборах (лише за партійними списками). А от на місцевих виборах - ні. При цьому громадянин України з луганською пропискою без особливих перешкод може балотуватися в якусь місцеву раду, наприклад, в Ужгороді. А от обирати депутатів ужгородської ради він не може, бо за законом не є членом територіальної громади.

Першим був зареєстрований законопроект групи «Партія «Відродження». Її депутати вирішили забезпечити реалізацію права голосу ВПО шляхом тимчасової зміни місця голосування без зміни виборчої адреси.  Такі пропозиції одразу викликали критику з боку експертів з виборів. Адже мова йдеться про обрання органів місцевого самоврядування, і приналежність виборця до територіальних громад в даному випадку обов’язкова. Через це на місцевих виборах не голосують, наприклад, трудові мігранти, військовослужбовці, люди, що перебувають в місцях позбавлення волі та інші, хто фізично в день виборів знаходиться не за місцем реєстрації.

Депутати пропонують залишити за виборцем-ВПО стару виборчу адресу (яка знаходиться зараз на окупованій території), і дозволити проголосувати за новим місцем перебування, підкреслюючи таким чином: 1) тимчасовість знаходження виборця в іншій громаді; 2) можливість виборця проголосувати на декількох місцевих виборах (наприклад, в разі оголошення виборів на окупованій території за українським законодавством, виборець, який має там свою виборчу адресу, зможе ще раз проголосувати). Це буде некоректно с точки зору самої природи місцевого самоврядування. Не повинна одна людина відноситись одночасно до декількох територіальних громад.

Тисячі людей, покинувши свої домівки, звертались до відділів соцзахисту по допомогу

Альтернативний законопроект, поданий в останній день депутатами від «Оппозиційного блоку», взагалі не витримує критики. Не питаючи думки 1,4 млн внутрішньо переміщених осіб, депутати пропонують автоматично змінити їхню виборчу адресу, а потім протягом двох днів після відповідної зміни письмово повідомити їх про «поновлення персональних даних Державного реєстру виборців». Це нагадує «Крисюка» Михайла Жванецького:

«Він. Може, ви знаєте, чому немає листів, телеграм. Вже дуже довго.

Вона. Як, ви ще не знаєте? (Клацнула. Відключилася.)

Він. Ні, ні. Що трапилося? Будь ласка!

Вона (клацнула, включилася). Вже місяць, як вам поміняли адресу.

Він. Ой! Ай! За що? Куди бігти? Всьому будинку поміняли?

Вона (клацнула). Ні. Тільки вам…

Він (розгублено). Що ж робити? Я ж так чекаю. А тут приходять листи, повістки на прізвище Крисюк. Куди їх пересилати?..»

Це було б смішно, якби не було так сумно. З одного боку, прем’єр-міністр хоче знати, на що переселенці витрачають гроші, з іншого додаються народні обранці, які хочуть  автоматично змінити всім ВПО виборчу адресу. Причому в проекті закону пропонується  зобов’язати територіальні органи виконавчої влади до 15 вересня 2015 року перевірити достовірність та фактичне проживання внутрішньо переміщених осіб для того, щоб до 20 вересня 2015 року подати до органів ведення Державного реєстру виборців відповідні відомості для автоматичної зміни виборчої адреси.

Для повної картини треба додати, що відповідно до законодавства облік ВПО здійснюється структурним підрозділом місцевої державної адміністрації з питань соціального захисту населення, а міграційна служба «проставляє у довідці про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи відмітку про реєстрацію місця проживання, в якій зазначається: адреса фактичного проживання, за якою внутрішньо переміщеній особі може бути вручено офіційну кореспонденцію (місце фактичного проживання); або адреса структурного підрозділу місцевої державної адміністрації з питань соціального захисту населення; або адреса територіального підрозділу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції». Тисячі людей, покинувши свої домівки, звертались до відділів соцзахисту по допомогу, не маючи адреси свого нового житла. Можна уявити собі, скільки потенційних виборців може бути зареєстровано за адресою підрозділів соцзахисту чи міграційних служб.

Та і загальної єдиної бази ВПО, яка б виключала повтори, в природі не існує, на що неодноразово нарікали волонтери. Все вище перелічене наштовхує на думку, що запропонований автоматичний принцип зміни виборчої адреси без участі самих виборців свідчить не лише про неповагу до основних прав та свобод цієї категорії громадян, але й про ймовірність здійснення маніпуляцій з голосами цих виборців. 

Третій законопроект розробили профільні громадські організації, включно з донецьким Комітетом виборців України, ОПОРОЮ, Інститутом суспільно-економічних досліджень та КримSOS, разом з народними депутатами. Документом передбачається зміна виборчої адреси по заявному принципу. Тобто, якщо виборець-внутрішньо переміщена особа вже вважає себе мешканцем нової територіальної громади, інтегрувався та готовий брати участь в обранні органів місцевого самоврядування, він мусить не пізніш ніж за 15 днів до дня виборів звернутися із заявою до органу ведення Реєстру виборців та змінити свою виборчу адресу на підставі діючої довідки ВПО.

При такому механізмі виборчі адреси громадян, які особисто не зверталися із заявою до органу ведення Реєстру виборців, зберігаються незмінними. Крім того, встановлюються обмеження на повторну зміну виборчу адреси:

«Виборець-внутрішньо переміщена особа, який вже змінював виборчу адресу  може звернутися із  новою заявою до органу ведення Реєстру про зміну виборчої адреси не раніше, ніж через 365 днів після дати внесення до Реєстру попередньої зміни щодо виборчої адреси такого виборця.  При цьому виборча адреса такого виборця може бути змінена лише у випадку, якщо довідка про взяття на облік внутрішньої переміщеної особи, в якій зазначена адреса його фактичного проживання, отримана не пізніше, ніж за шість календарних місяців до дня голосування на чергових  загальнонаціональних чи місцевих виборах».

«У разі наявності офіційних рішень про призначення позачергових, проміжних чи повторних загальнонаціональних чи місцевих виборів на момент звернення такого виборця із заявою до органу ведення Реєстру про зміну виборчої адреси  виборча адреса даного виборця не може бути змінена.  Ці обмеження будуть стосуватися і виборців, які плануватимуть повернути виборчу адресу, віднесену на поточний момент до тимчасово окупованих територій», - уточнюється в пояснювальній записці.

Комментарии

1000

Правила комментирования
Показать больше комментариев
Если Вы хотите вести свой блог на сайте Новое время, напишите, пожалуйста, письмо по адресу: nv-opinion@nv.ua

Мнения ТОП-10

Читайте на НВ style

Последние новости

Подписка на новости
     
Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Все материалы раздела Мнения являются личным мнением пользователей сайта, которые определены как авторы опубликованных материалов. Все материалы упомянутого раздела публикуются от имени соответствующего автора, их содержание, взгляды, мысли не означают согласия Редакции сайта с ними или, что Редакция разделяет и поддерживает такое мнение. Ответственность за соблюдение законодательства в материалах раздела Мнения несут авторы материалов самостоятельно.