6 декабря 2016, вторник

Изменение Конституции. Почему уступки России не остановят агрессора

комментировать
Изменения в Основной закон не станут ни альтернативой российской агрессии, ни мерилом нашей коалиции с Западом

Сьогодні команда президента кинула основні зусилля на утвердження суспільної думки: прийняття змін до Конституції врятує Україну. Усі підконтрольні медіа-майданчики й лояльні лідери громадської думки інтенсивно опрацьовують масове сприйняття. Міркування про спасіння через поправки до Основного закону мають право на життя. Разом з тим, це не дає жодних підстав наполягати на істинності чи безальтернативності такого твердження.

Не обов’язково занурюватися у суть, тлумачення чи різночитання виписаних поправок, аби, розважливо поміркувавши, постати перед кількома критичними запитаннями.

Ну наприклад, де гарантія, що реформа місцевого самоврядування покращить якість низового бюрократичного класу, який незабаром розпоряджатиметься більшими ресурсами і повноваженнями? Часто чуємо у відповідь, що правлячу верхівку на місцях оновлять жовтневі місцеві вибори. Погодьтесь, це надто слабкий аргумент. Бо з чого б цим виборам стати особливими чи зламними? Може, недавно не було скандальної кампанії у Чернігові, де адмінресурс змагався з гречкою? Чи, може, судова система і виборчі комісії вмить позбавляться корупціонерів? Може, до міських рад і на посади мерів не балотуватимуться прудкі «рішали», які дуже добре тямлять, як відводиться заповідна чи прибережна земля, де купуються усілякі дозволи і яким чином отримуються «відкати» за освоєння бюджетних коштів? На жаль, з високою ймовірністю цього разу усе буде як завжди.

Усі дотеперішні поступки України не зупиняли російської інтервенції

Тож у руках корумпованого місцевого чинуші децентралізація цілком може дати несумірно низьку корисну дію відносно аж надто розігрітих очікувань. Не буде дивно, якщо впроваджена реформа у реальному українському житті врешті-решт виявиться карикатурою, яка замість краще, зробить усе як завжди. Дуже ймовірно, що буде саме так, оскільки починати треба було не з децентралізації, а з антикорупційної реформи. Якщо вже так популярно апелювати до польського дива, то варто говорити правду до кінця. Ті почали з люстрації, що була тогочасним еквівалентом антикорупційної реформи. Наслідуєте поляків, то робіть усе в такій самій послідовності.     

Тепер про найпринциповіший момент у дискусії щодо конституційної реформи. Президентська команда наполягає, що внесення до Конституції пункту 18 Перехідних положень про особливості місцевого самоврядування в окремих районах Донбасу зупинить війну. Звідки така впевненість? Адже усі дотеперішні поступки України не зупиняли російської інтервенції – збройної, політичної, культурної. Чому нахабний сусід цього разу має зрадити своїм звичкам? Тим більше, що запис в українській Конституції – не мета Москви, а лише інструмент багатоходової операції з утримання васала. Тож для чого йти на принципові поступки, якщо вони не змінять ні тактики, ні стратегії ворога?

Президент лякає, що коли відмовимося від конституційних поступок, нас покинуть західні союзники. Не покинуть, бо від Путіна вони рятують не нас, а себе. Проукраїнську коаліцію держав цементує не жаль до українців, а страх не вберегти нинішній стан речей, боязнь проґавити континентальну, а відтак і світову війну. Московський диктатор вже окреслив себе як загроза глобального масштабу.

Як бачимо, зміни до Конституції, швидше за все, не стануть ні альтернативою російській агресії, ні мірилом нашої коаліції із Заходом, що тримається на цілій в’язці тамтешніх суб’єктивних чинників.

Саме тому твердження, що зміни до Конституції врятують Україну, непереконливі. Натомість, виглядає так, що метушня довкола Основного закону збігається з вимогами пункту 11 лютневих Мінських домовленостей, де нам приписано завершити конституційну реформу у частині децентралізації до кінця 2015 року з усіма неприємними наслідками: амністія бойовикам-терористам; мовне самовизначення Донбасу; погодження з ватажками ДНР і ЛНР їхніх прокурорів та суддів; створення там народної міліції; соціально-економічна підтримка цих територій та інше. Також маємо провести вибори на фактично окупованих територіях. І лише після цього відповідно до пункту 9 тих таки домовленостей «Мінськ-2», альтернатива яким не обговорюється, Україні обіцяють початок відновлення контролю за державним кордоном. Здоровий глузд підказує, що цим варто було не завершувати, а починати дорожню карту мирного плану.

Ситуація, де усе навиворіт, завжди насторожує. Це й спонукало до створення ініціативної групи, яка підготувала звернення до президента і народних депутатів «Ні змінам до Конституції в умовах воєнного стану». Петро Порошенко зі своєю командою почали відчайдушно гасити інакодумство щодо змін у Конституції. А могли б скористатися опозицією значної частини громадян, аби пограти з цим козирем на руках. Навіть якщо є наполегливе бажання йти за безальтернативною «мінською мапою», то можна це робити по-різному. Не обов’язково ж показувати і партнерам, і агресору, що, умовивши президента, вони моментально отримують слухняний одобрямс всієї України.

Наявність окремої думки на Батьківщині завжди дає можливість потягти час на узгодження з громадськістю або категорично відмовити у чомусь, зіславшись на негативну реакцію українців. Якби у суспільстві не зорганізувався голос опозиції до конституційної реформи, команді глави держави його варто було б зімітувати. Невідомо, чого забракло – бажання чи кмітливості.

ПОДПИШИТЕСЬ НА РАССЫЛКУ   Михаил Басараб   И ЧИТАЙТЕ ТЕКСТЫ ИЗБРАННЫХ АВТОРОВ КАЖДЫЙ ВЕЧЕР В 21:00
     
Если вы нашли ошибку в тексте, выделите ее мышью и нажмите Ctrl+Enter

Комментарии

1000

Правила комментирования
Показать больше комментариев
Если Вы хотите вести свой блог на сайте Новое время, напишите, пожалуйста, письмо по адресу: nv-opinion@nv.ua

Мнения ТОП-10

Читайте на НВ style

Последние новости

Подписка на новости
     
Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Все материалы раздела Мнения являются личным мнением пользователей сайта, которые определены как авторы опубликованных материалов. Все материалы упомянутого раздела публикуются от имени соответствующего автора, их содержание, взгляды, мысли не означают согласия Редакции сайта с ними или, что Редакция разделяет и поддерживает такое мнение. Ответственность за соблюдение законодательства в материалах раздела Мнения несут авторы материалов самостоятельно.